Τουλάχιστον 10 σημαντικές παρεμβάσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση αργά χθες το απόγευμα. Επιστρέφουν οι πολυήμερες αποβολές στα σχολεία καθώς επίσης και η διαγωγή των μαθητών.

Σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», μαθητές σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια θα εγκαινιάσουν από την επόμενη χρονιά τις αλλαγές στα σχολεία, όμως οι φετινοί επιτυχόντες στις πανελλαδικές εξετάσεις θα είναι αυτοί που θα «δοκιμάσουν» το νέο σύστημα μετεγγραφών που φέρνει η πολιτική ηγεσία.

Το νομοσχέδιο αλλάζει τα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια, ενισχύοντας στη μοριοδότηση ορισμένες κοινωνικές ομάδες όπως οι τρίτεκνοι, οι πολύτεκνοι και οι ορφανοί, ενώ παράλληλα εισάγει δύο νέες καινοτομίες:

– Τη βάση μετεγγραφής, η οποία ορίζεται στα 2.750 μόρια. Ο φοιτητής για να μπορέσει να λάβει τη μετεγγραφή δεν πρέπει να πληροί μόνο τα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια, αλλά να έχει λάβει και μία βαθμολογία που βρίσκεται κοντά στη βάση εισαγωγής της σχολής που θέλει να εισαχθεί. Για παράδειγμα, με βάση τις περσινές βάσεις, η σχολή των Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ έχει βάση 18.014 μόρια. Αν κάποιος φοιτητής που έχει εισαχθεί στη Μηχανολόγων Μηχανικών Δυτικής Μακεδονίας με βάση εισαγωγής 14.736 μόρια, θα πρέπει να έχει επιτύχει μέσο όρο 15.264 μόρια και πάνω για να λάβει μετεγγραφή στο ΕΜΠ. Η βάση μετεγγραφής στοχεύει στην εξάλειψη των θλιβερών φαινομένων όπου φοιτητές με βαθμούς κάτω από τη βάση πετύχαιναν μετεγγραφή σε υψηλόβαθμα τμήματα των κεντρικών πανεπιστημίων.

– Β’ κύκλος μετεγγραφών: Στο πλαίσιο του εξορθολογισμού των μετεγγραφών, το υπουργείο Παιδείας δίνει τη δυνατότητα σε έναν φοιτητή, εφόσον δεν «πιάνει» τη βάση μετεγγραφής, να δηλώσει κάποιο άλλο τμήμα παρεμφερούς αντικειμένου. Ο υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Διγαλάκης ανέφερε το παράδειγμα ενός φοιτητή που θέλει να μετεγγραφεί στην Πληροφορική του ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη. Εφόσον δεν πληροί τα ακαδημαϊκά κριτήρια, μπορεί να δηλώσει το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής στο Διεθνές Πανεπιστήμιο. Οι νέες αντιστοιχίες θα περιλαμβάνονται σε υπουργική απόφαση και στόχο έχουν να δώσουν διέξοδο σε φοιτητές που δεν μπορούν να φοιτήσουν σε άλλη πόλη πέραν της μόνιμης κατοικίας τους.

Οι αλλαγές στα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια:

– 6 μόρια, εάν το κατά κεφαλήν εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ ( αντί για εισόδημα που δεν υπερβαίνει τα 3.000 ευρώ)

– 4 μόρια, εάν το κατά κεφαλήν εισόδημα κυμαίνεται από 2.000,01 έως και 4.000 ευρώ (αντί για εισόδημα 3.000 έως και 6.000 ευρώ)

– 3 μόρια, εάν το κατά κεφαλήν εισόδημα κυμαίνεται από το ποσό των 4.000,01 έως το ποσό των 6.000 (αντί για 6.000 έως και 9.000)

– 2 μόρια, εάν το κατά κεφαλήν εισόδημα κυμαίνεται από το ποσό των 6.000,01 έως το ποσό των 8.000 ευρώ

– 1 μόριο, εάν το κατά κεφαλήν εισόδημα κυμαίνεται από το ποσό των 8.000,01 έως το ποσό των 10.000 ευρώ

– 1,5 μόριο, εάν ο αιτών είναι μέλος τρίτεκνης οικογένειας, προσαυξανόμενο κατά ήμισυ (0,5) μόριο για κάθε άγαμο τέκνο κάτω των 25 ετών της οικογένειας πλην του αιτούντος (αντί για 1 μόριο)

– 2 μόρια, εάν ο αιτών είναι μέλος πολύτεκνης οικογένειας, προσαυξανόμενα κατά ήμισυ (0,5) μόριο για κάθε άγαμο τέκνο κάτω των 25 ετών της οικογένειας πλην του αιτούντος

– 2 μόρια, εάν ο αιτών είναι ορφανός από τον ένα γονέα και 5 μόρια εάν είναι ορφανός και από τους δύο γονείς (αντί 1 μορίου)

– 1 μόριο, εάν ο αιτών είναι τέκνο άγαμης μητέρας

– 1 μόριο για κάθε μέλος της οικογένειας του αιτούντος (γονέα, τέκνο, αδελφό/ή ή σύζυγο) το οποίο έχει αναπηρία 67% και άνω, πιστοποιούμενης από το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ).

Προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις και Τράπεζα Θεμάτων

Ένα ακόμα «νέο» Λύκειο και επαναφορά όσων κατήργησε η προηγούμενη ηγεσία επί ΣΥΡΙΖΑ στις Πανελλαδικές περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις αυστηροποιούνται, τα εξεταζόμενα μαθήματα στις ενδοσχολικές εξετάσεις αυξάνονται και η Τράπεζα Θεμάτων επιστρέφει με στόχο την ενίσχυση του ρόλου του Λυκείου.

Η πλειονότητα των αλλαγών θα ισχύσει από τη νέα σχολική χρονιά σε Γυμνάσια και Λύκεια, όπως και στις Πανελλαδικές του 2021, που αφορούν τους μαθητές που φέτος φοιτούν στη Β’ Λυκείου.

Όσον αφορά τις φετινές Πανελλαδικές, αν και ακόμα οι υποψήφιοι βρίσκονται εν αναμονή των ανακοινώσεων για την ημερομηνία διεξαγωγής τους, η υπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε ότι δεν θα υπάρξει μείωση εισακτέων (σ.σ.: με μικρές αυξομειώσεις) για τους μαθητές που φοιτούν στην Γ’ Λυκείου. Αν και η συγκεκριμένη ενέργεια βρισκόταν στον προγραμματισμό του υπουργείου, η υπουργός Νίκη Κεραμέως ξεκαθάρισε ότι λόγω της πανδημίας η ηγεσία δεν θα προχωρήσει σε καμία αιφνιδιαστική κίνηση για τους μαθητές που ήδη πλήττονται από τις συνέπειες του κορονοϊού.

Πανελλαδικές

Το νέο σύστημα Πανελλαδικών που εγκαινιάζεται φέτος από τους υποψηφίους της Γ’ Λυκείου δεν φαίνεται να μακροημερεύει, με την πολιτική ηγεσία να προχωράει σταδιακά σε αλλαγές ήδη από την επόμενη χρονιά:

-Οι συντελεστές βαρύτητας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα επανέρχονται στον υπολογισμό μορίων με στόχο να αποφευχθούν τα κακώς κείμενα της απαλοιφής τους από την προηγούμενη κυβέρνηση και να ευθυγραμμιστούν οι εξετάσεις με το ειδικότερο αντικείμενο κάθε πανεπιστημιακού τμήματος.

-Παράλληλα, το υπουργείο προχωράει στη συγχώνευση δύο Ομάδων Προσανατολισμού, Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας μειώνοντάς τες από τέσσερις σε τρεις. Σε πρώτη φάση, η ενέργεια αυτή στοχεύει στον εξορθολογισμό των τμημάτων στα σχολεία, καθώς οι δύο ομάδες μοιράζονται κοινά πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Στην Γ’ Λυκείου, οι μαθητές θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα εξεταστούν στα Μαθηματικά ή στη Βιολογία.

-Τέλος, για τις Πανελλαδικές του 2022, δηλαδή για όσους θα φοιτήσουν από τον Σεπτέμβρη στη Β’ Λυκείου, τα Λατινικά επιστρέφουν στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, με το μάθημα της Κοινωνιολογίας να «επιβιώνει» μόνο για δύο χρόνια ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα. Σύμφωνα με το σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, η Κοινωνιολογία θα συνεχίσει να διδάσκεται στην Α’ Λυκείου στη Γενική Παιδεία. Σύμφωνα με την υπουργό, το μάθημα των Λατινικών κρίνεται πιο παιδαγωγική επιλογή όσον αφορά τις επιλογές που ανοίγονται για τους μαθητές.

Νέο Λύκειο

Κομβικές αλλαγές έρχονται στο Λύκειο από την επόμενη σχολική χρονιά, με την προαγωγή να αυστηροποιείται και την εξεταστική διαδικασία να επιμηκύνεται. Παράλληλα, η Ερευνητική Εργασία επιστρέφει στην αξιολόγηση των μαθητών.

«Βάση του 10»: Όπως είχε αποκαλύψει από τις 11 Απριλίου ο «Ε.Τ.», η βάση του 10 ξεκινάει από τις ενδοσχολικές εξετάσεις. Μέχρι φέτος, οι μαθητές μπορούσαν να πετύχουν την προαγωγή τους και τη λήψη του απολυτηρίου με βαθμό 9,5. Ο βαθμός αυτός πλέον στρογγυλοποιείται προς τα πάνω και πλέον μόνο με μέσο όρο το 10 οι μαθητές θα μπορούν να περάσουν στην επόμενη τάξη ή να λάβουν το απολυτήριό τους.

«Κόντρα μάθημα»: Η Γενική Παιδεία επιστρέφει στην Γ’ Λυκείου, με τους μαθητές πλέον να διδάσκονται ένα μάθημα επιπλέον, το οποίο αφορά το αντίθετο επιστημονικό πεδίο από αυτό που έχουν επιλέξει να διδαχθούν. Η Ιστορία και τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας επανέρχονται για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου. Όσοι έχουν επιλέξει να ακολουθήσουν θεωρητική κατεύθυνση, υποχρεωτικά θα διδάσκονται Μαθηματικά Γενικής Παιδείας και όσοι έχουν επιλέξει Θετική κατεύθυνση θα διδάσκονται Ιστορία. Μάλιστα, για την απόλυση από το Λύκειο, αυτά τα δύο μαθήματα θα εξετάζονται.

Αύξηση των εξεταζόμενων ενδοσχολικά μαθημάτων: Η πολιτική ηγεσία ανεβάζει τον πήχη στις ενδοσχολικές εξετάσεις αυξάνοντας τον αριθμό των μαθημάτων που θα εξετάζονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Μέχρι φέτος οι μαθητές στην Α’ Λυκείου εξετάζονταν σε 8 μαθήματα, στη Β’ Λυκείου σε 6 μαθήματα και στην Γ’ Λυκείου σε 4. Η πολιτική ηγεσία αυξάνει κατά ένα μάθημα σε Β’ και Γ’ Λυκείου (7 και 5 αντίστοιχα) για τους μαθητές της επόμενης σχολικής χρονιάς.

Μείωση των ωρών διδασκαλίας στην Γ’ Λυκείου: Τέλος για τα «7ωρα» στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα στην τελευταία τάξη του Λυκείου. Με την εισαγωγή του μαθήματος Γενικής Παιδείας (Ιστορία ή Μαθηματικά) μειώνονται παράλληλα οι ώρες διδασκαλίας στα τέσσερα μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικώς. Συγκεκριμένα, ανάλογα με την Ομάδα Προσανατολισμού, τα μαθήματα θα διδάσκονται κατά 6 ή 5 ώρες ανά εβδομάδα. Για παράδειγμα, στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών τα Μαθηματικά και η Φυσική θα διδάσκονται 6 ώρες την εβδομάδα και η Χημεία 5 ώρες την εβδομάδα.

Τράπεζα Θεμάτων: Η διαδικασία αξιολόγησης αλλάζει σταδιακά στο Λύκειο με την επιστροφή της Τράπεζας Θεμάτων από την Α’ Λυκείου. Σταδιακά η Τράπεζα θα επεκταθεί και στις υπόλοιπες τάξεις. Η Τράπεζα θα περιλαμβάνει σειρά εξεταζόμενων θεμάτων τα οποία θα κατηγοριοποιούνται σε δύο επίπεδα, ανά βαθμό δυσκολίας, ώστε να τα συμβουλεύονται οι μαθητές και να εξασκούνται, και στις ενδοσχολικές εξετάσεις θα επιλέγονται υποχρεωτικά δύο θέματα από αυτήν

Ερευνητική Εργασία: Μία προσπάθεια που είχε επιχειρηθεί και κατά το παρελθόν επιστρέφει για να προσφέρει μια διαφορετική διαδικασία στην αξιολόγηση των μαθητών. Η Ερευνητική Εργασία επιστρέφει σε πρώτη φάση στα μαθήματα της Πολιτικής Παιδείας και της Πληροφορικής και θα αφορά το 50% του βαθμού για το β’ τετράμηνο.

ΤΙ ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ

Αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα

Την ίδια φιλοσοφία ακολουθεί η πολιτική ηγεσία και για το Γυμνάσιο, όπου η αύξηση στα εξεταζόμενα μαθήματα είναι αρκετά μεγαλύτερη, δυσκολεύει η προαγωγή και γίνεται μια πρώτη εισαγωγή της δημιουργικής εργασίας για τους μαθητές.

Επτά μαθήματα στις ενδοσχολικές: Το 2016 έγινε μια τεράστια περικοπή των ενδοσχολικά εξεταζόμενων μαθημάτων, τα οποία μειώθηκαν πάνω από 50%. Τα μόλις 4 μαθήματα στα οποία εξετάζονται μέχρι και φέτος οι μαθητές του Γυμνασίου αυξάνονται σε 7, ανάμεσά τους το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών και τα Αγγλικά. Όπως σημείωσε η υπουργός Παιδείας, οι μαθητές τείνουν να εστιάζουν περισσότερο στα μαθήματα στα οποία καλούνται να εξεταστούν στο τέλος της χρονιάς, και γι’ αυτόν το λόγο ελήφθη η εν λόγω απόφαση.

«Βάση» του 10: Η προαγωγή και η απόλυση στο Γυμνάσιο θα γίνεται από την επόμενη σχολική χρονιά με μέσο όρο 10 στα μαθήματα ή με μέσο όρο 13 εφόσον ο μαθητής έχει σε τέσσερα μαθήματα βαθμό κάτω από τη βάση.

Εργασία: Η εισαγωγή στη δημιουργική συνθετική εργασία ξεκινάει από το Γυμνάσιο, με τους μαθητές να εξοικειώνονται πριν ξεκινήσουν τις Ερευνητικές Εργασίες στο Λύκειο.

Τέλος οι διπλές προαγωγικές εξετάσεις το καλοκαίρι: «Δώρον άδωρον» κρίθηκε από το υπουργείο η δυνατότητα που δινόταν μέχρι πρότινος στους μαθητές να εξετάζονται δύο φορές πριν από τη λήξη της σχολικής χρονιάς στα μαθήματα που απέτυχαν να βαθμολογηθούν πάνω από τη βάση. Οι προαγωγικές θα δίνονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς και οι μαθητές εφόσον δεν έχουν λάβει τον απαραίτητο βαθμό για την προαγωγή τους θα εξετάζονται πάλι τον Σεπτέμβρη. Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά τόσο το Λύκειο όσο και το Γυμνάσιο.

Αποβολές, διαγωγή και Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης:

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει κι άλλες αλλαγές που αφορούν τα σχολεία, καθώς και βελτιωτικές ρυθμίσεις σε θέματα που προέκυψαν τους προηγούμενους μήνες όπως φαινόμενα bullying και παιδαγωγικά μέτρα για τους μαθητές.

Αποβολές: Όσον αφορά τα παιδαγωγικά μέτρα που αφορούν ανάρμοστες συμπεριφορές μαθητών ή παραβατική συμπεριφορά, επανέρχονται οι 3ήμερες, 4ήμερες και 5ημερες αποβολές. Μέχρι πρότινος ίσχυαν μόνο οι 2ήμερες αποβολές. Εφόσον το σχολείο έχει εξαντλήσει όλες τις παραπάνω επιλογές, τυχόν απομάκρυνση του μαθητή από το σχολικό περιβάλλον αποφασίζεται από το Σύλλογο Διδασκόντων με σύμφωνη γνώμη του υπευθύνου Παιδαγωγικής Ευθύνης Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου (ΚΕΣΥ).

Διαγωγή: Επανέρχεται η αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών για τους μαθητές, η οποία είχε καταργηθεί πριν από λίγα χρόνια.

Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης: Στο πλαίσιο ενεργειών για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε τη θεσμοθέτηση του Εκπαιδευτικού Εμπιστοσύνης. Πρόκειται για έναν εκπαιδευτικό που αναλαμβάνει αρμοδιότητες παροχής συμβουλών και παιδαγωγικής υποστήριξης προς μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, με στόχο τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων, όπως κρούσματα ενδοσχολικής βίας.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

Αντιδράσεις για λάθος timing

Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες έχουν ήδη αντιδράσει για το νομοσχέδιο κατηγορώντας την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως για την επιλογή της να φέρει αλλαγές εν μέσω πανδημίας. Η υπουργός υπεραμύνθηκε υποστηρίζοντας ότι πρέπει να υπάρχει συνέχεια στο εκπαιδευτικό έργο, όμως ήδη οι «διαρροές» σχετικά με το περιεχόμενο του υπουργείου έχουν προκαλέσει «γκρίνιες». Ειδικότερα, η εισαγωγή της Τράπεζας Θεμάτων που στο παρελθόν είχε εφαρμοστεί προκαλώντας πολλά προβλήματα στην ομαλή λειτουργία των εξετάσεων έχει προκαλέσει ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής της, με ορισμένους εκπαιδευτικούς να κάνουν λόγο για «μίνι Πανελλαδικές» στο Λύκειο εφόσον τα θέματα της Τράπεζας περιλαμβάνονται στο τελικό διαγώνισμα μετά από κλήρωση. Πάντως, και η αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων στις ενδοσχολικές έχει προκαλέσει δυσαρέσκεια, με τους επικριτές να κάνουν λόγο για περαιτέρω επιβάρυνση των μαθητών.

Ήδη η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας ζήτησαν την απόσυρση του νομοσχεδίου καταγγέλλοντας ότι με την Τράπεζα Θεμάτων μεταμορφώνεται σε εξεταστικό κέντρο το σχολείο.

Αγγλικά από το νήπιο και αξιολόγηση των σχολείων

Το ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού αναμορφώνεται με εισαγωγή νέων θεματικών έχοντας στόχο να αναπτύξει ψηφιακές και ήπιες δεξιότητες στους μαθητές και να αναβαθμίσει τον τρόπο διδασκαλίας σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που είναι αρκετά «γερασμένο». Όπως υπενθύμισε η υπουργός Παιδείας, τα προγράμματα σπουδών έχουν να ανανεωθούν σχεδόν 20 χρόνια για Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια (από το 2003), ενώ για τα Λύκεια από το 1998.

Ρομποτική, επαγγελματικός προσανατολισμός, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, οδική ασφάλεια και νεανική επιχειρηματικότητα είναι μερικές από τις θεματικές οι οποίες θα εισαχθούν πιλοτικά από τον Σεπτέμβρη σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια στο πλαίσιο τεσσάρων πυλώνων που αφορούν το Ευ ζην, το Περιβάλλον, την Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη καθώς και τη Δημιουργική σκέψη και Πρωτοβουλία.

Με Υπουργική Απόφαση, όπως ορίζει το νομοσχέδιο, το υπουργείο Παιδείας θα ορίσει τις σχολικές μονάδες αλλά και τη διάρκεια διδασκαλίας των νέων θεματικών. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς το πρόγραμμα θα αξιολογηθεί και το ΙΕΠ θα γνωμοδοτήσει για την καθολική εφαρμογή τους στα σχολεία.

Ξένη γλώσσα

Πιλοτικά το υπουργείο Παιδείας θα εισαγάγει και την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στα Νηπιαγωγεία μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, μία εκπαιδευτικός Αγγλικών σε συνεργασία με τη νηπιαγωγό θα διδάσκουν την ξένη γλώσσα στους μικρούς μαθητές. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα σχολεία που θα επιλεγούν θα γνωστοποιηθούν σε επερχόμενη Υπουργική Απόφαση.

Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας επενδύει στην εκπαίδευση της Αγγλικής Γλώσσας και στο Δημοτικό, όπου αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας.

Για τις νέες θεματικές, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει επιμόρφωση σε δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς ώστε να ανταποκριθούν στη διδασκαλία των άγνωστων νέων αντικειμένων. Οι επιμορφώσεις θα γίνουν σε μεγάλο βαθμό εξ αποστάσεως αλλά και διά ζώσης.

Αλλαγή εισαγωγής στα πρότυπα

Από την επόμενη χρονιά το υπουργείο Παιδείας στοχεύει στη λειτουργία 24 πρότυπων και 38 πειραματικών σχολείων ενώ αλλάζει και η διαδικασία της εισαγωγής των μαθητών.

Για το επόμενο σχολικό έτος 2020-2021 η εισαγωγή στην Α’ Γυμνασίου στα Πρότυπα θα γίνουν με εξετάσεις. Τις επόμενες χρονιές, θα γίνονται εξετάσεις για κάθε σχολική βαθμίδα.

Αντιθέτως, στα πειραματικά σχολεία η εισαγωγή θα γίνεται με κλήρωση τόσο κατά την εισαγωγή όσο και μεταξύ των βαθμίδων, καθώς το υπουργείο Παιδείας επιθυμεί να διατηρηθεί το τυχαίο δείγμα μαθητών.

Εντός του 2020 θα υπάρξει ανοιχτή πρόσκληση προς δημόσια σχολεία για τη μετατροπή τους σε Πρότυπα και Πειραματικά ώστε να αυξηθεί ο αριθμός τους σταδιακά.

Εκπαιδευτικοί

Προετοιμασία για το μεγάλο στοίχημα του Σεπτεμβρίου που περιλαμβάνει την κάλυψη των κενών στα σχολεία κάνει το υπουργείο Παιδείας στο εν λόγω νομοσχέδιο. Το υπουργείο προωθεί ρύθμιση για την κάλυψη των κενών με προτεραιότητα την Γ’ Λυκείου και στη συνέχεια των υπόλοιπων τάξεων, ώστε να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων. Παράλληλα, μεταθέτει την ημερομηνία της ειδικής πρόσκλησης για την κάλυψη θέσεων που γίνεται τον Νοέμβριο για τον Οκτώβριο ώστε να γίνουν πιο άμεσα οι καλύψεις των κενών.

Για τους εκπαιδευτικούς που δεν εμφανιστούν στα σχολεία των περιοχών τους προβλέπεται διετής αποκλεισμός, ενώ όσοι τοποθετούνται σε δυσπρόσιτα σχολεία λαμβάνουν διπλή μοριοδότηση. Πρόκειται για κίνητρα που προωθεί η πολιτική ηγεσία με στόχο να μην επαναληφθούν τα φετινά φαινόμενα, όπου, παρά την άμεση τοποθέτηση τους από το υπουργείο, εκατοντάδες εκπαιδευτικοί δεν εμφανίστηκαν στη θέση τους, με αποτέλεσμα να καταγράφονται χιλιάδες ελλείψεις στα σχολεία.

Τέλος, η πολιτική ηγεσία προβλέπει να μειώσει το «πάγωμα» των πινάκων των αναπληρωτών από τρία σε δύο χρόνια, ώστε να γίνεται πιο γρήγορα η προσμέτρηση των προσόντων τους (ακαδημαϊκών, προϋπηρεσίας και κοινωνικών κριτηρίων).

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται και η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, η οποία δεν περιορίζεται στην εσωτερική (μόνο από διευθυντές και σύλλογο διδασκόντων), αλλά και στην εξωτερική.

Η σχολική μονάδα θα συνεδριάσει ανά τακτά χρονικά διαστήματα (ανά δύο μήνες) και θα θέτει στόχους. Ο διευθυντής και οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούν το έργο τους αλλά θα υπάρχει και εξωτερική αξιολόγηση από την ΑΔΙΠΠΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή για την αξιολόγηση των σχολείων) και το ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής).

Σε ψηφιακή πλατφόρμα θα υπάρχει η ειδική φόρμα αξιολόγησης, ενώ τα στελέχη εκπαίδευσης θα λειτουργούν υποστηρικτικά σε όλη τη διαδικασία. Η αξιολόγηση θα αφορά το σχολείο και τη σχολική ζωή, τις εκπαιδευτικές διαδικασίες και την επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών καθώς και τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα.

Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας θα ξεκινήσει από την επόμενη σχολική χρονιά, ενώ εντός του 2020 θα συσταθεί επιτροπή για τη σύνταξη Προεδρικού Διατάγματος που θα αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η οποία θα εκκινήσει στις αρχές του 2021.

Το προσχέδιο του νομοσχεδίου για τις αλλαγές στα σχολεία και το οποίο αναμένεται να αναρτηθεί προς δημόσια διαβούλευση εντός της ημέρας, έδωσε στην δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας.

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, όπως θα συμπληρωθούν με υπουργικές αποφάσεις και λοιπές δράσεις, κινούνται σε 3 βασικούς άξονες: (α) την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών στο σχολείο, (β) στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο και (γ) οργανωτικές και βελτιωτικές ρυθμίσεις στην ανώτατη εκπαίδευση. Συνοπτικά:

Α. Αλλαγές στο πρόγραμμα του σχολείου

  1. Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-2021). Στόχος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να ενισχυθεί η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης (από κοινού «δεξιότητες του 21ου αιώνα») στους μαθητές, όπως και η βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση. Τα εργαστήρια οργανώνονται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία) και περιλαμβάνουν διάφορες επιμέρους θεματικές (ανά ηλικία), όπως π.χ. εθελοντισμός, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, οικολογική συνείδηση, πρόληψη από εξαρτήσεις, επιχειρηματικότητα, πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες κ.α.
  2. Αγγλικά στο νηπιαγωγείο: Εισάγεται πιλοτικά στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.
  3. Κατανομή ωρών διδασκαλίας: Ενισχύεται η διδασκαλία της Πληροφορικής, των Ξένων Γλωσσών, των Κλασικών Γραμμάτων και της Φυσικής Αγωγής, όπως και η εκπόνηση ερευνητικών/συνθετικών εργασιών ως συμπληρωματικός ή εναλλακτικός τρόπος αξιολόγησης.
  4. Οργάνωση και παρακολούθηση μαθημάτων – Αξιολόγηση: Μεταξύ άλλων,

- στο Γυμνάσιο αυξάνονται από 4 σε 7 τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και προβλέπεται ερευνητική εργασία για την Πληροφορική, εξορθολογίζονται οι προϋποθέσεις προαγωγής και απόλυσης των μαθητών (βαθμολογική βάση 10 σε κάθε μάθημα ή 13 κατά μέσο όρο, και προσθήκη ορίου μαθημάτων (4) για δυνατότητα επανεξέτασης τον Σεπτέμβριο)

- στο Λύκειο αυξάνονται κατά ένα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στη Β’ και Γ’ Λυκείου, οι μαθητές προάγονται/απολύονται εφόσον έχουν γενικό μέσο όρο τουλάχιστον 10 αντί για 9,5 που ισχύει μέχρι σήμερα, οι μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης στη Γ’ Λυκείου θα παρακολουθήσουν υποχρεωτικά και μαθηματικά, και οι θετικής κατεύθυνσης θα παρακολουθήσουν ιστορία (λογική «κόντρα» μαθήματος),
ενώ θα αναγράφεται η διαγωγή στους τίτλους σπουδών.

Στόχος των ρυθμίσεων αυτών είναι η ενίσχυση της σφαιρικότερης καλλιέργειας των μαθητών, η διαμόρφωση ενός συνεκτικότερου πλαισίου αξιολόγησης της επίδοσής τους και, συνακόλουθα, η προώθηση της συστηματικότερης παρακολούθησης και μελέτης των μαθημάτων.

  1. Τράπεζα Θεμάτων: Συστήνεται εκ νέου ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας στο Λύκειο, με στόχο να συμβάλλει στον καλύτερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και στην ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Η εισαγωγή της προβλέπεται να είναι σταδιακή (αφορά τους μαθητές που εισέρχονται από το επόμενο σχολικό έτος στην Α’ Λυκείου).
  2. Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: Μεταξύ άλλων, μειώνονται οι Ομάδες Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου από 4 σε 3 και επαναφέρονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση από την επόμενη σχολική χρονιά. Οι ρυθμίσεις αυτές αποσκοπούν στην ορθολογικότερη και αποτελεσματικότερη οργάνωση του προγράμματος της Γ’ Λυκείου αναφορικά με την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Επίσης, από το μεθεπόμενο σχολικό έτος (2021-2022) οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών θα εξετάζονται στο μάθημα των Λατινικών αντί της Κοινωνιολογίας.
    Συμπληρωματικά προς τις ανωτέρω νομοθετικές ρυθμίσεις, έχει δρομολογηθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής η διαμόρφωση νέων προγραμμάτων σπουδών και η σύνταξη νέων βιβλίων για όλες τις βαθμίδες του σχολείου. Έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, στις πολλαπλές πηγές και στη συγκριτική ανάλυση, καθώς και σε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας.

Β. Στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου

  1. Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία: Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων Σχολείων (ενίσχυση του προτύπου της αριστείας με την έννοια της διαρκούς αυτό-βελτίωσης των μαθητών) και Πειραματικών Σχολείων (έμφαση σε υλοποίηση πειραματικών μεθόδων, πρακτικών και εργαλείων σε τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού). Τα σχολεία αυτά αποτελούν από κοινού ένα εκπαιδευτικό εργαστήριο εθνικών διαστάσεων για το σχεδιασμό και την εφαρμογή διαφοροποιημένων και καινοτόμων εκπαιδευτικών πολιτικών. Από το Σεπτέμβριο 2020, προβλέπεται η λειτουργία 24 Πρότυπων και 38 Πειραματικών Σχολείων. Από το Σεπτέμβριο του 2021, προβλέπεται η επέκταση του θεσμού, με το χαρακτηρισμό και άλλων δημόσιων σχολείων ως Προτύπων ή Πειραματικών.
  2. Αξιολόγηση: Θεσμοθετείται από το ερχόμενο σχολικό έτος (2020-21) ένα νέο συνεκτικό πλαίσιο για την καλύτερη οργάνωση του ετήσιου προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου, που συνδυάζεται με το σχεδιασμό συλλογικών και επιμορφωτικών δράσεων για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, καθώς και για τη διττή αξιολόγηση σε επίπεδο σχολικής μονάδας: αφενός, εσωτερική αυτό-αξιολόγηση, και αφετέρου εξωτερική αξιολόγηση από το οικείο ΠΕ.Κ.Ε.Σ.. Η εξωτερική αξιολόγηση προβλέπει ενεργό ρόλο του ΙΕΠ καθώς και της ΑΔΙΠΠΔΕ, αρχής που σχετίζεται άμεσα με τη διασφάλιση της ποιότητας στην παρεχόμενη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δρομολογείται, επίσης, εντός του 2020 η σύνταξη του ΠΔ για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών.
  3. Εκπαιδευτικοί στην τάξη: Εισάγονται κίνητρα και ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση της πλήρωσης κενών, ιδίως μέσω της διπλής μοριοδότησης της εκπαιδευτικής υπηρεσίας που παρέχεται σε δυσπρόσιτες περιοχές και της προτεραιότητας στην κάλυψη λειτουργικών κενών στη διδασκαλία πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων. Προβλέπεται επίσης 2ετής διάρκεια ισχύος πινάκων των εκπαιδευτικών.
  4. Ασφάλεια στο σχολείο / Ρυθμίσεις κατά του σχολικού εκφοβισμού: Θεσμοθετείται ο «Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης», που λειτουργεί συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τις υφιστάμενες υποστηρικτικές δομές, και ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Δρομολογούνται, επίσης, αλλαγές στη διαβάθμιση των προβλεπόμενων παιδαγωγικών μέτρων.
  5. Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό: Μεταξύ άλλων, εισάγονται οργανωτικές ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος πλήρωσης κενών, την απλοποίηση διαδικασιών, την παροχή κινήτρων και μεγαλύτερης ελευθερίας των εκπαιδευτικών και άλλες ρυθμίσεις που διέπουν το καθεστώς τους.

Συμπληρωματικά προς τις ανωτέρω νομοθετικές ρυθμίσεις, προβλέπεται διευρυμένο πρόγραμμα για τη συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (βασικοί εγγραμματισμοί, νέες θεματικές και προγράμματα σπουδών, εισαγωγική επιμόρφωση, διαφοροποιημένη διδασκαλία κ.α.), με έμφαση σε καινοτόμους μεθόδους επιμόρφωσης (επιμορφωτές-πολλαπλασιαστές, συνδυασμός δια ζώσης και εξ αποστάσεως επιμόρφωσης, συνεργασία με ΑΕΙ κ.α.).

Γ. Οργανωτικές και βελτιωτικές ρυθμίσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση

  1. Ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων: Προβλέπεται η δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε ΑΕΙ (χωρίς υποχρεωτική συνεργασία με το ΔΙΠΑΕ και χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση Υπουργού), θεσμοθετούνται τα κοινά (joint) και διπλά (dual) προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, θερινά προγράμματα στα ΑΕΙ, ενώ παράλληλα παρέχονται διευκολύνσεις για την προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών.
  2. Διαδικασία ανάδειξης Πρυτανικών Αρχών: Θεσμοθετείται το ενιαίο ψηφοδέλτιο Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων, προβλέπεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για τη διασφάλιση του αδιάβλητου και τη διευκόλυνση συμμετοχής στη διαδικασία, αλλάζει το εκλεκτορικό σώμα και καθιερώνεται η 4ετής θητεία.
  3. Νέο πλαίσιο για τις μετεγγραφές φοιτητών: Καθιερώνεται για πρώτη φορά πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο (βάση εισαγωγής μείον 2.750 μόρια), εξορθολογίζονται τα υφιστάμενα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια για την αποφυγή καταστρατήγησης των κανόνων (π.χ. εξέταση μέσου όρου εισοδημάτων 3 τελευταίων ετών και όχι μόνο ενός), και εισάγεται η καινοτομία του β’ κύκλου μετεγγραφών (περιορισμένη δυνατότητα μετακίνησης σε άλλο τμήμα του ίδιου επιστημονικού πεδίου).

Επιπλέον της δημόσιας διαβούλευσης, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ παραμένει στη διάθεση των οικείων θεσμικών φορέων, προκειμένου να συζητηθεί διεξοδικότερα το περιεχόμενο των διατάξεων του νομοσχεδίου (ήδη μέσω τηλεδιάσκεψης, πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή).

Στα δημοτικά σχολεία οι ιδιαιτερότητες είναι πολλές από τις υποδομές υγιεινής μέχρι τη μετάβαση και την αποχώρηση των μικρών παιδιών.

Το κλείσιμο των σχολείων -και γενικότερα κάθε κλασικού τύπου εκπαιδευτικής διαδικασίας και δραστηριότητας- στις 12 Μαρτίου ήταν η πρώτη ουσιαστική κίνηση που έκανε η κυβέρνηση καθ’ οδόν προς ένα ευρύτερο lockdown της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα εξαιτίας του κορονοϊού.

Όπως αποδείχθηκε ήταν μια σωστή απόφαση, η οποία μαζί με όσες ακόμη ακολούθησαν στην ίδια περιοριστική κατεύθυνση, συνέβαλε στην ανάσχεση της πανδημίας στη χώρα μας, όπου η καμπύλη του κορονοϊού βαίνει μειούμενη. Ως αποτέλεσμα συζητούμε τη σταδιακή άρση των μέτρων. Και αν για καταστήματα και άλλες επιχειρήσεις το ζητούμενο είναι ο χρόνος που θα ανοίξουν και οι συνθήκες λειτουργίας, για τα σχολεία τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα.

Ιδιαίτερα για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, στην οποία οι ιδιαιτερότητες είναι πολλές και σε σημαντικό βαθμό αντικειμενικές. Τα πιθανά προβλήματα καταγράφονται τις τελευταίες ημέρες στις επαφές των εκπαιδευτικών, οι οποίοι πέρα από τα συστήματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τα οποία συνεργάζονται, συζητούν και για τις προοπτικές επανόδου τους στις τάξεις, μέσα στην τρέχουσα σχολική χρονιά.

Σημειώστε:

1ον Οι υποδομές υγιεινής στα περισσότερα σχολεία είναι οριακές και όπως κατά καιρούς αναφέρουν δάσκαλοι και καθαριστές αναγκάζονται συχνά να παρεμβαίνουν για να τηρείται η τάξη και να μην αντιμετωπίζονται οι συγκεκριμένοι χώροι ως ευκαιρία για παιχνίδι. Ήδη από την πλευρά της πολιτείας έχει ξεκινήσει μια πρώτη καταγραφή του ποια ακριβώς είναι η κατάσταση στις υποδομές υγιεινής, αλλά και οι πρώτοι υπολογισμοί για το πώς μπορεί η εικόνα να βελτιωθεί, με βάση τα νέα δεδομένα που θέτει ο κορονοϊός.

Πρώτο συμπέρασμα είναι ότι πρέπει να πραγματοποιηθούν πρόσθετα έργα σε όλα τα σχολεία, κάτι που απαιτεί χρόνο και αρκετά χρήματα, δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για όλα τα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα. Ακόμη και αν τα χρήματα βρεθούν ενδεχομένως να μη φτάνει ούτε καν το καλοκαίρι για την ολοκλήρωση των έργων παντού…

2ον Στη μετάβαση και στην αποχώρηση των μικρών παιδιών από τα σχολεία συμβάλλουν ουσιαστικά οι γιαγιάδες και οι παππούδες, οι οποίοι εξυπηρετούν τους γονείς που δουλεύουν. Πώς θα ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα εάν θέλουμε να προστατεύσουμε τους μεγαλύτερους σε ηλικία; Ειδικά εάν τα μαθήματα γίνονται σπαστά σε μέρες και ώρες για κάθε τάξη, οπότε το ωράριο προσέλευσης και αποχώρησης θα είναι εξαιρετικά εξειδικευμένο;

3ον Είναι δεδομένο ότι η επιβολή ισχυρής πειθαρχίας στην παραμικρή της λεπτομέρεια -για παράδειγμα στη χρήση μάσκας και στο συχνό και σχολαστικό πλύσιμο των χεριών- δεν είναι αυτονόητη για τα μικρά παιδιά. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να βασιστεί στην υπευθυνότητα ανθρώπων, οι οποίοι λόγω ηλικίας συχνά αφαιρούνται και ξεχνιούνται.

Αυτές οι απλές για την καθημερινότητα των σχολείων καταστάσεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι τελικά τουλάχιστον τα δημοτικά σχολεία δύσκολα θα ανοίξουν τη φετινή χρονιά. Τα μαθήματα θα συνεχιστούν εξ αποστάσεως για όσα παιδιά έχουν τις τεχνολογικές δυνατότητες. Σαφώς είναι τα περισσότερα, αλλά όχι όλα, όπως δείχνει η εμπειρία της Θεσσαλονίκης, καθώς οι δάσκαλοι κρατούν την επικοινωνία με μαθητές και γονείς, ενημερώνονται και καταγράφουν.

Βέβαια, εάν τα δημοτικά σχολεία δεν ανοίξουν, οι γονείς θα πρέπει να παραμείνουν σπίτι για να προσέχουν τα παιδιά. Με ότι (μπορεί να) σημαίνει κάτι τέτοιο για τις δουλειές τους.

Συμπέρασμα: δικαιώνονται όσοι πιστεύουν ότι τόσο ουσιαστικά, όσο και συμβολικά η κανονικότητα θα επανέλθει στην κοινωνία μόνο όταν μαθητές και εκπαιδευτικοί θα επιστρέψουν στις τάξεις τους. Κανονικά και με ασφάλεια.

Πηγή: voria.gr

Στα δίδακτρα που καλλούνται να καταβάλουν οι γονείς των μαθητών για τις ημέρες που ιδιωτικά σχολεία και παιδικοί σταθμοί είναι κλειστά λόγω του λουκέτου που έβαλε ο κορονοϊος στην εκπαίδευση αναφέρθηκε χθες η υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως

Όπως έκανε γνωστό η υπουργός Παιδείας τα συναρμόδια υπουργεία καταρτίζουν και θα είναι ίσως ακόμη και σήμερα έτοιμη, μια ενιαία ρύθμιση για τα δίδακτρα των ιδιωτικών παιδικών σταθμών και των ιδιωτικών σχολείων.  Αν και με πολύ αργά αντανακλαστικά το υπουργείο Παιδείας φαίνεται πως θα προχωρήσει σε νομοθέτηση του αυτονόητου. Δηλαδή την μη πληρωμή μη παρεχόμενων υπηρεσιών. Κάτι που ισχύει σε όλους τους κλάδους της οικονομίας.

Με την νέα ρύθμιση αυτή σύμφωνα με πληροφορίες οι γονείς θα έχουν ένα «κούρεμα» στα διδακτρα για την περίοδο που τα σχολεία και οι παιδικοί σταθμοί παραμένουν κλειστά.

Η ρύθμιση αναμένεται να προβλέπει την μη καταβολή των διδάκτρων για τις υπηρεσίες που δεν παρέχονται προς τους μαθητές, όπως σίτιση, μεταφορά με σχολικά και ενδοσχολικές δραστηριότητες.

Συγκεκριμένα τα μεταφορικά έξοδα των μαθητών, που σε άλλα σχολεία ήταν μέρος του συνολικού «πακέτου» το οποίο πληρώνουν ετησίως οι οικογένειες των μαθητών τους (και σε αυτή την περίπτωση θα υπάρξει μείωση των ετήσιων διδάκτρων των συγκεκριμένων σχολείων κατά το αντίστοιχο ποσό), ή χρεώνονται χωριστά σε προσυμφωνημένο ποσό. Τα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία ωστόσο και ειδικά τα μεγάλα σχολεία της χώρας χρεώνουν τα δίδακτρά τους χωριστά.

Οι απογευματινές δραστηριότητες των μαθητών στις περιπτώσεις που αυτές δεν έγιναν ηλεκτρονικά. Πολλά σχολεία βέβαια ήδη προσφέρουν αυτές τις υπηρεσίες ηλεκτρονικά, οπότε στις περιπτώσεις που οι συμφωνημένες υπηρεσίες προσφέρονται κανονικά, δεν θα υπάρξει μείωση διδάκτρων. Στις περιπτώσεις που έχουν μειωθεί ή δεν προσφέρονται καθόλου, τα ποσά αυτά θα αφαιρεθούν από το συμφωνημένο ποσό των διδάκτρων μεταξύ των διοικήσεών τους και των οικογενειών των μαθητών τους.

Σε όσα σχολεία έχουν «παγώσει» και οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες του πρωινού προγράμματός τους ή έχουν περιοριστεί, θα υπάρξει σαφής μείωση διδάκτρων για όλο το χρονικό διάστημα που παρέμειναν κλειστά.

Μέσα στον Ιούνιο θα ξεκινήσουν οι πανελλήνιες εξετάσεις, όπως ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.

Ακόμη, πρόσθεσε πως αυτές θα ολοκληρωθούν έως τα μέσα Ιουλίου.

Επιπλέον, τόνισε πως δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις για επανέναρξη των σχολείων.

Στο νέο εκπαιδευτικό νομοσχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, υπάρχουν ρυθμίσεις οι οποίες αφορούν την πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση.

nomos1

nomos2

nomos3

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, θα ακολουθήσουν δύο ακόμα νομοσχέδια που θα αφορούν τα στελέχη και τις δομές εκπαίδευσης και την επαγγελματική εκπαίδευση.

Το νομοσχέδιο προβλέπει αναμόρφωση προγραμμάτων σπουδών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, εισαγωγή νέων θεματικών στο ωρολόγιο πρόγραμμα, επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, επιμόρφωση εκπαιδευτικών και αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, θεσμοθετούνται 24 Πρότυπα και 38 πειραματικά σχολεία, ενίσχυση ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης είναι μερικές από τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας το οποίο αναμένεται να μπει σήμερα σε δημόσια διαβούλευση.

nomos4

nomos5

Επιπλέον, στο νηπιαγωγείο εισάγεται πιλοτικά το μάθημα των Αγγλικών μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, η Πληροφορική και η Φυσική Αγωγή. Στο δημοτικό, αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των Αγγλικών στις μικρότερες τάξεις και εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές.

Σε ανακοίνωσή του, το υπουργείο Παιδείας τονίζει πως η ύλη των μαθημάτων θα είναι μειωμένη εξαιτίας των έκτακτων συνθηκών, όπως επίσης και ότι διαψεύδονται πιθανές ημερομηνίες διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων που έχουν δημοσιευθεί.

Η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας

Λαμβάνοντας υπόψη τις έκτακτες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί και με δεδομένη την γενική αναστολή λειτουργίας των σχολείων από την 11η Μαρτίου 2020, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων προχωρά στον επανακαθορισμό της εξεταστέας ύλης για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με αναλογική μείωση σε όλα τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα στην Γ' τάξη του συνόλου των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων της χώρας, σύμφωνα με την πρόοδο που είχε πραγματοποιηθεί στη διδασκαλία της ύλης, μέχρι την ημερομηνία που ανεστάλη καθολικά η λειτουργία των σχολείων. Επισυνάπτονται οι σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις.

Παράλληλα, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων διαψεύδει πληροφορίες και δημοσιεύματα που αναφέρονται σε πιθανές ημερομηνίες διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων και διαβεβαιώνει προς πάσα κατεύθυνση ότι καμία σχετική απόφαση δεν έχει ληφθεί αναφορικά με αυτό το ζήτημα, εν αναμονή των σχετικών εισηγήσεων των ειδικών.

Από την πρώτη στιγμή της εκδήλωσης του κορωνοϊού, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ βρίσκεται σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας, καθορίζοντας από κοινού τα επόμενα βήματα για την διαχείριση της κρίσης που έχει προκύψει με αφορμή την πανδημία του Covid-19 και τις συνέπειές της στη λειτουργία των εκπαιδευτικών δομών της χώρας.

Η Υπουργική Απόφαση για τα ΓΕΛ σε μορφή pdf 

Η Υπουργική Απόφαση για τα ΕΠΑΛ σε μορφή pdf

Πρόσβαση χωρίς χρέωση δεδομένων (zerorating) από κινητά δίκτυα, σε ψηφιακές πλατφόρμες που χρησιμοποιεί το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα σχολεία, από την Τετάρτη 8 Απριλίου, έχει εξασφαλίσει η συνεργασία της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, του υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη, της υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Σοφίας Ζαχαράκη, και των παρόχων κινητής τηλεφωνίας της χώρας Cosmote, Vodafone και Wind.

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση για τους μαθητές διεκπεραιώνεται μέσω των σταθερών ευρυζωνικών συνδέσεων που διατίθενται εμπορικά για κάθε νοικοκυριό, με κάλυψη που σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) υπερβαίνει το 99% σε όλη την Επικράτεια.

Στην προσπάθεια ενδυνάμωσης, στον μέγιστο βαθμό, των τεχνολογικών επιλογών που διατίθενται σε όλους τους πολίτες υπό τις παρούσες συνθήκες, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ανταποκρίθηκαν στην πρωτοβουλία των συναρμόδιων υπουργείων και παραχώρησαν πρόσβαση χωρίς χρέωση στις κάτωθι ιστοσελίδες που χρησιμοποιούνται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα σχολεία:


URL: https://www.sch.gr/

URL: http://eclass.sch.gr

URL: http://blogs.sch.gr

URL: http://lessons.sch.gr

URL: http://mmpres.sch.gr/

URL: https://sso.sch.gr/

URL: https://dschool.edu.gr/

URL: https://e-me.edu.gr

URL: https://4all.e-me.edu.gr

URL: http://ebooks.edu.gr/new/

URL: http://photodentro.edu.gr/aggregator

URL: https://micro.photodentro.edu.gr/

URL: https://saas.photodentro.edu.gr/

URL: https://aggregation-service.photodentro.edu.gr/

URL: http://aesop.iep.edu.gr

URL: http://www.study4exams.gr

URL: https://cisco.webex.com/

URL:https://www.mathainoumestospiti.gov.gr/

Περισσότερα Άρθρα...

Τελευταίες ειδήσεις