Με απόφαση του υπουργείου Παιδείας καταργήθηκαν οι μετακινήσεις μαθητών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο εξωτερικό στο πλαίσιο εγκεκριμένων προγραμμάτων, περιβαλλοντικού και πολιτιστικού χαρακτήρα, όπως μεταδίδει το skai.gr.

Ωστόσο, όπως διευκρινίζεται από το υπουργείο Παιδείας, δεν έχουν καταργηθεί οι μετακινήσεις μαθητών στα πλαίσιο ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Το υπουργείο προχώρησε σε αυτήν την κίνηση με την αιτιολογία ότι κάποιοι μαθητές αδυνατούσαν να αντεπεξέλθουν οικονομικά σε αυτά τα ταξίδια, κάτι που αντικρούουν οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων που πλήττονται περισσότερο από αυτή την εξέλιξη, καθώς στήριζαν πολλά προγράμματά τους σε αυτά τα ταξίδια.

Εφεξής το υπουργείο επιτρέπει τις εκπαιδευτικές ανταλλαγές και τις αδελφοποιήσεις μόνο με ελληνικά σχολεία της ομογένειας και όχι της κάθε χώρας όπου θα είχαν τα παιδιά τη δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά και άλλα εκπαιδευτικά συστήματα.

Νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και αλλαγές στο λύκειο ετοιμάζει με το νέο χρόνο το υπουργείο Παιδείας.

Ο Κώστας Γαβρόγλου και οι συνεργάτες του «βάζουν τις τελευταίες πινελιές» σε μία ακόμα αλλαγή των πανελλαδικών εξετάσεων και το σχετικό σχέδιο νόμου αναμένεται στις αρχές του 2018.

Το υπουργείο Παιδείας επιμένει σε νέα αλλαγή του συστήματος των Πανελλαδικών Εξετάσεων, ενώ γονείς και μαθητές δεν έχουν αφομοιώσει ακόμη το ισχύον σύστημα που άλλαξε πρόσφατα.

Αλλαγές υπάρχουν ήδη για όσους συμμετάσχουν στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις καθώς καταργείται το 4 επιστημονικό πεδίο των Παιδαγωγικών Σχολών και οι υποψήφιοι θα μπορούν να επιλέγουν αυτές τις σχολές απ’ όλα τα πεδία.

Επίσης, από φέτος οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα έχουν μειωμένα μαθήματα στις ενδοσχολικές εξετάσεις, ενώ έως το τέλος Ιανουαρίου θα έχει ψηφιστεί το νομοσχέδιο για την συγχώνευση του ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά που θα δημιουργήσει το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το οποίο θα συμπεριληφθεί στο φετινό μηχανογραφικό.

Το νέο Ίδρυμα θα έχει 5 σχολές και 26 τμήματα που θα δεχτούν τους πρώτους φοιτητές τον Σεπτέμβριο.

Το νομοσχέδιο για το νέο εισαγωγικό σύστημα του υπουργείου Παιδείας, που αναμένεται να κατατεθεί στις αρχές του 2018, θα περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως ανοιχτό αριθμό εισακτέων στις περισσότερες σχολές και κλειστό αριθμό θέσεων στις περιζήτητες Ιατρικές, Πολυτεχνικές και ενδεχομένως Νομικές σχολές.

Η εισαγωγή θα γίνεται με βάση ένα μικτό σύστημα εξετάσεων και απόδοσης και όποιος παίρνει το απολυτήριο θα εισάγεται στη σχολή που επιθυμεί.

Το νέο εξεταστικό σύστημα θα βασίζεται σε δύο εξεταστικές περιόδους (Ιανουαρίου-Ιουνίου), ενώ η αλλαγή στο εισαγωγικό σύστημα συνοδεύεται από τη δραστική αλλαγή των προγραμμάτων της Β’ και της Γ’ Λυκείου.

Αλλαγές ετοιμάζονται και στα προγράμματα σπουδών σε όλα τα μαθήματα με πιθανότερες αλλαγές στην Ιστορία και την βιολογία.

Επίσης, από τον Σεπτέμβριο του 2018 εφαρμόζεται σταδιακά η δίχρονη υποχρεωτική Προσχολική Εκπαίδευση.

Με βάσει το νέο Προεδρικό Διάταγμα που θα εκδοθεί το Γενάρη,  το οποίο ρυθμίζει θέματα αξιολόγησης των μαθητών των ΕΠΑΛ, το υπουργείο Παιδείας απέστειλε στις σχολικές μονάδες σχετική εγκύκλιο, προκειμένου να ενημερωθούν οι εκπαιδευτικοί για όλες τις αλλαγές. 

Όπως ήδη είχε ανακοινωθεί στις 14-11-17 από το ΥΠΠΕΘ, (http://www.minedu.gov.gr/news/31481-14-11-17-meionetai-o-eksetastikos-fortos-kai-sta-epaggelmatika-lykeia) με τις προωθούμενες αλλαγές μειώνεται σημαντικά ο εξεταστικός φόρτος των μαθητών/-τριών όλων των τάξεων των Επαγγελματικών  Λυκείων, σε όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Πατήστε εδώ για να δείτε την εγκύκλιο

 

Μεγάλη διάκριση στον παγκόσμιο διαγωνισμό συνθετικής βιολογίας στη Βοστώνη των ΗΠΑ για την ελληνική ομάδα που στελέχωσαν φοιτητές από το ΑΠΘ και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Πανεπιστήμια-κολοσσοί, όπως το ΜΙΤ και το Χάρβαρντ των ΗΠΑ, κατόρθωσαν να φτάσουν μόνο μέχρι το χάλκινο βραβείο σε παγκόσμιο διαγωνισμό βιολογίας, όπου η ομάδα των ελλήνων φοιτητών από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Δημοκρίτειο Θράκης κατέκτησε το χρυσό μετάλλιο. Το Κολούμπια και το Πανεπιστήμιο του Κιότο (με τεράστιους προϋπολογισμούς στα ερευνητικά τους εργαστήρια) έλαβαν αργυρά μετάλλια.

Πρόκειται για τον διαγωνισμό της συνθετικής βιολογίας  iGEM, έναν παγκόσμιο διαγωνισμό με διοργανωτή το ΜΙΤ της Μασαχουσέτης που απευθύνεται σε φοιτητές πανεπιστημίων από όλο τον κόσμο, γνωστό στις ΗΠΑ ως το Παγκόσμιο Κύπελλο της Επιστήμης (World Cup of Science).

Εκεί, η ελληνική ομάδα απέσπασε χρυσό μετάλλιο καθώς και υποψηφιότητα για το Best Therapeutics Award.

«Να επενδύσουµε στην καινοτοµία»

«Στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης δεν θα πρέπει να μας πιάσει ηττοπάθεια αλλά να βρούμε έμπνευση και κίνητρα επενδύοντας στην καινοτομία, στην παιδεία και στη δημιουργικότητα» δήλωσε ο Αστέριος Αραμπατζής, προπτυχιακός φοιτητής της Ιατρικής του ΑΠΘ και μέλος της ομάδας των νικητών.

Η εντεκαμελής ομάδα των νέων από την Ελλάδα «τα έβαλε» με τον καρκίνο του παχέος εντέρου (τη δεύτερη πιο θανάσιμη μορφή καρκίνου στον κόσμο) και χρησιμοποίησε μια καινοτόμο μέθοδο για τη μεταφορά ενός μοριακού «ταξινομητή» στα καρκινικά κύτταρα, η οποία βασίζεται σε γενετικά αναπρογραμματισμένα βακτήρια.

Ο διαγωνισμός ξεκίνησε ως πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου MIT το 2004 και φέτος είναι η πρώτη φορά που η χώρα μας λαμβάνει μέρος με ομάδα από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τα Τμήματα Ιατρικής (Αστέριος Αραμπατζής, Χαρίλαος Γιαννίτσης), Βιολογίας (Ευγένιος Μπαλλχύσα, Θωμάς Νικολόπουλος), Φυσικής (Κωνσταντίνος Ακριτίδης), Ηλεκτρολόγων Μηχανικών (Κωνσταντίνος Σαμαράς - Τσακίρης), Πληροφορικής (Αθανάσιος Θεοχάρης, Αγγελική Παπαδημητρίου), Χημικών Μηχανικών (Χαρίλαος Κωμοδρόμος, Ναυσικά Παπαϊωάννου) και από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και το Τμήμα Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής (Ελισσάβετ Σανδαλτζοπούλου).

Οι έλληνες φοιτητές ξεκίνησαν χωρίς καμία μορφή οικονομικής ενίσχυσης από το κράτος. Μάλιστα, όπως λένε οι ίδιοι, στηρίχθηκαν οικονομικά στις χορηγίες διάφορων εταιρειών που δραστηριοποιούνται ερευνητικά στο πεδίο των βιοεπιστημών, με σημαντικότερη συνεισφορά αυτή της εταιρείας RGCC (Research Genetics Cancer Center), ενώ οι πειραματικές εργασίες της ομάδας πραγματοποιήθηκαν στα εργαστήρια του Τμήματος Βιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.

 «Από τη Βοστώνη µε... αγάπη»

«Δεν περιγράφονται η χαρά μου και η ικανοποίησή μου για τη διάκρισή μας» λέει η Ελισσάβετ Σανδαλτζοπούλου, φοιτήτρια του Τμήματος Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής του ΔΠΘ.

Ο Αστέριος Αραμπατζής προσθέτει: «Το πρότζεκτ μας αφορά τον σχεδιασμό βακτηρίων που περιέχουν ένα γενετικό λογικό κύκλωμα, το οποίο εμείς σχεδιάσαμε, έτσι ώστε τα βακτήρια αυτά να στοχεύουν καρκινικά κύτταρα του παχέος εντέρου και όταν εισέρχονται σε αυτά να προκαλούν την αυτοκαταστροφή των ογκοκυττάρων. Τα βακτήρια δηλαδή που σχεδιάσαμε και αναπτύξαμε, στην τελική τους μορφή, φανταζόμαστε ότι θα είναι θεραπευτικά βακτήρια που θα τα λαμβάνουμε στοχεύοντας καρκινικά κύτταρα. Ηδη έχουμε δείξει ότι σε συνθήκες κυτταροκαλλιέργειας τα γενετικά λογικά κυκλώματα που σχεδιάσαμε υπολογιστικά εμφανίζουν τη συμπεριφορά που περιμέναμε και πειραματικά και, κατά τη γνώμη μου, αυτό το στοιχείο ήταν καθοριστικής σημασίας για την απονομή του χρυσού μεταλλίου στην ομάδα μας».

Νέοι δρόμοι στη μάχη με τον καρκίνο

Στον διαγωνισμό που έγινε στη Βοστώνη πήραν μέρος περισσότερες από 300 ομάδες από τα σημαντικότερα πανεπιστήμια του κόσμου. Είχε προηγηθεί η αποστολή, στις αρχές του καλοκαιριού, στις ομάδες των φοιτητών ενός «πακέτου» με τον απαραίτητο εξοπλισμό για τη συμμετοχή του στον διαγωνισμό: μια σειρά από τυποποιημένα, εναλλάξιμα τμήματα, τα BioBricks, που περιλαμβάνουν διάφορα γενετικά συστατικά. Στο εργαστήριό τους οι ομάδες των φοιτητών χρησιμοποίησαν αυτά τα δομικά στοιχεία καθώς και νέα τμήματα δικής τους σχεδίασης για να «χτίσουν» βιολογικά συστήματα και να τα χρησιμοποιήσουν σε ζωντανά κύτταρα.

Τα αποτελέσματα κρίθηκαν από επιστημονική επιτροπή 120 κριτών.

Οπως λένε καθηγητές, αυτή η τεχνολογία μπορεί να οδηγήσει, στο μέλλον, στην ανάπτυξη μιας θεραπείας εξατομικευμένης για κάθε ασθενή, με μεγάλη αποτελεσματικότητα και χωρίς τις παρενέργειες των χημειοθεραπειών.

 

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook

 

Πηγή: tanea.gr

Η Γιορτή Παιδείας και Κοινωνικής Προσφοράς του δήμου Βόλβης, διεξάγεται την Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου 2017, στις 18.00 το απόγευμα, στο Κλειστό Γυμναστήριο Σταυρού, με επίκεντρο τις μαθήτριες και τους μαθητές, που πέτυχαν την εισαγωγή τους στα Ανώτατα και Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ/ΤΕΙ) της χώρας.

Στο πλαίσιο της ετήσιας καθιερωμένης εκδήλωσης, την οποία οργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Περιβάλλοντος (Ο.Π.Α.Π.), πρόκειται να απονεμηθούν τιμητικές διακρίσεις σε άτομα και φορείς του δήμου Βόλβης, που διακρίθηκαν στους τομείς της κοινωνικής προσφοράς, του πολιτισμού και του εθελοντισμού.

Στη φετινή εκδήλωση, θα τιμηθούν η Ορθόδοξη Χριστιανική Αδελφότητα «Λυδία» για τα 60 χρόνια του φιλανθρωπικού της έργου και της κοινωνικής προσφοράς της, η Εθελοντική Ομάδα Καρδιοαναπνευστικής Αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ) του  δήμου Βόλβης, καθώς και ο συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Ισίδωρος Ζουργός, για τη συμβολή του στα ελληνικά γράμματα και το συγγραφικό του έργο.

Τη δυνατότητα να αφήνουν οι μαθητές την τσάντα τους στο σχολείο μία Παρασκευή το μήνα δίνει πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας, το οποίο θα εφαρμοστεί σταδιακά σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας.

Το πρόγραμμα «Τσάντα στο σχολείο» έχει εφαρμοσθεί ήδη πιλοτικά σε 25 δημόσια Δημοτικά Σχολεία, σε Αττική, Αιτωλοακαρνανία, Κρήτη κ.α και από το 2018 θα επεκταθεί στα περίπου 4.400 Δημοτικά της χώρας.

Όπως ανέφερε στην ΕΡΤ ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, οι μαθητές Δημοτικού θα μπορούν να αφήνουν την τσάντα τους στο σχολείο μία Παρασκευή κάθε μήνα, ώστε να έχουν περισσότερο ελεύθερο χρόνο μέσα στο Σαββατοκύριακο.

Ο Διευθυντής Σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, Γιώργος Πολίτης διευκρίνισε, ωστόσο, ότι όποιος μαθητής το επιθυμεί, θα μπορεί να πάρει την τσάντα του στο σπίτι.

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος σε 25 Δημοτικά, ελάχιστες ήταν οι περιπτώσεις μαθητών και γονιών που δεν… θέλησαν να αφήσουν την τσάντα στο σχολείο!

Η σχετική υπουργική απόφαση αναμένεται να εκδοθεί στις αρχές του 2018.
Αρχικά, ο σύλλογος διδασκόντων θα μπορεί να εφαρμόσει το πρόγραμμα για ένα Σαββατοκύριακο το μήνα, ωστόσο το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει να αυξήσει προαιρετικά, και με απόφαση του συλλόγου, σε δύο το μήνα τις… «Happy Fridays» των μαθητών.

 

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook

Ριζικές αλλαγές ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας και μεταξύ άλλων πλέον οι μαθητές Λυκείου στις απολυτήριες εξετάσεις θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα ενώ καθιερώνονται ως υποχρεωτικές στο Γενικό Λύκειο οι Δημιουργικές Εργασίες

Ριζικές αλλαγές στις ενδοσχολικές και απολυτήριες εξετάσεις του Λυκείου προωθούνται από το υπουργείο Παιδείας με την τροποποίηση του ΠΔ 46/2016 και θα αφορά τις υποχρεωτικές Δημιουργικές Εργασίες, την Αξιολόγηση της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας του προγράμματος Γενικής Παιδείας στη Β΄ Ημερήσιου ΓΕΛ και Γ΄ Εσπερινού ΓΕΛ, αλλά και την αξιολόγηση μαθημάτων στη Γ΄ Ημερησίου ΓΕΛ και στη Δ΄ Εσπερινού ΓΕΛ και απολυτήριες εξετάσεις. Αυτό έκανε γνωστό πριν από λίγο το υπουργείο Παιδείας σύμφωνα με ανακοίνωση του.

Μία από τις ριζικές αλλαγές μεταξύ άλλων είναι ότι στις απολυτήριες εξετάσεις οι μαθητές/τριες θα εξετάζονται πλέον στα εξής μαθήματα: α) Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία (συνεξετάζονται σε τρίωρη εξέταση ως κλάδοι του μαθήματος Νέα Ελληνικά), β) Μαθηματικά, γ) Ιστορία, δ) Βιολογία. Στα συγκεκριμένα μαθήματα προβλέπεται υποχρεωτικό ωριαίο διαγώνισμα μόνο στο 1ο τετράμηνο. Ο βαθμός του απολυτηρίου σε αυτά τα μαθήματα αποτελεί τον μέσο όρο τριών βαθμών, αυτών του 1ου τετραμήνου, του 2ου τετραμήνου και της απολυτήριας εξέτασης. Στα υπόλοιπα μαθήματα της τελευταίας τάξης του ΓΕ.Λ. πλην της Φυσικής Αγωγής προβλέπεται υποχρεωτικό ωριαίο διαγώνισμα και στο 1ο και στο 2ο τετράμηνο. Ο βαθμός του απολυτηρίου σε αυτά τα μαθήματα αποτελεί τον μέσο όρο δύο βαθμών, αυτών του 1ου και του 2ου τετραμήνου.

Αναλυτικά οι τροποποιήσεις που επέρχονται στο Λύκειο είναι οι κάτωθι:

Δημιουργικές Εργασίες Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου

Οι Δημιουργικές Εργασίες καθιερώνονται ως υποχρεωτικές στο Γενικό Λύκειο, καθώς κρίνεται αναγκαίο να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στη δημιουργική σκέψη και δράση. Το ΙΕΠ, λαμβάνοντας υπόψη την ανατροφοδότηση που έλαβε από εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο δειγματοληπτικής έρευνας του Ι.Ε.Π. για την αποτίμηση της εφαρμογής των Δημιουργικών Εργασιών κατά το σχολικό έτος 2016-17 («Συνοπτική Αποτίμηση της υλοποίησης των Δημιουργικών Εργασιών στο Γενικό Λύκειο κατά το Σχολικό Έτος 2016-17 – Προτάσεις για την υλοποίηση των Δημιουργικών Εργασιών κατά το Σχολικό Έτος 2017-18», Απόσπασμα Πρακτικού του ΔΣ του ΙΕΠ 30/27-07-2017), εισηγήθηκε μια νέα διαδικασία υλοποίησης των Δημιουργικών Εργασιών στο Γενικό Λύκειο και κατά συνέπεια τροποποιείται το σχετικό άρθρο στο Προεδρικό Διάταγμα της αξιολόγησης του Γενικού Λυκείου.

Σημαντικά ευρήματα της δειγματοληπτικής έρευνας ήταν ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετείχαν ενεργά, με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός πολύ αποδοτικού μαθησιακού κλίματος, ότι διαπιστώθηκε βελτίωση της ενεργού εμπλοκής των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες κατά την εκπόνηση των Δ.Ε. και ότι κατά τη διοργάνωσή τους διαμορφώθηκε ένα συνεργατικό κλίμα μεταξύ των εκπαιδευτικών στο σχολείο. Αυτό που κυρίως κρίθηκε αρνητικά ήταν η «ανατροπή» του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος, μια «τεχνική» πλευρά της περσινής διαδικασίας, που θεωρήθηκε ότι δημιούργησε δυσκολίες. 
Στο ανωτέρω πλαίσιο και προκειμένου να διευρυνθεί η πρακτική των Δημιουργικών Εργασιών στο Γενικό Λύκειο και να αντιμετωπιστεί η «ανατροπή» του ημερησίου ωρολογίου προγράμματος για την υλοποίηση των Δημιουργικών Εργασιών στην τροποποίηση του Π.Δ. που προωθείται προς έγκριση οι Δ.Ε. εντάσσονται στα μαθήματα. Συγκεκριμένα προβλέπονται τα ακόλουθα:

Σκοπός και γενικά χαρακτηριστικά 

Η Δημιουργική Εργασία αποτελεί διδακτική πρακτική που ενισχύει την ενεργό εμπλοκή των μαθητών/-τριών στη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης προωθώντας την κριτική και δημιουργική σκέψη και δράση, μέσα σε ένα παιδαγωγικό κλίμα ελεύθερης και ισότιμης επικοινωνίας των μελών της σχολικής τάξης και αμοιβαίας δέσμευσής τους στην επιτέλεση ενός έργου. Δίνει επίσης έμφαση στις αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, έτσι ώστε κάθε μαθητής/τρια να ωφελείται με συγκεκριμένο τρόπο, προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες ανάγκες και τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά του/της. Ζητούμενο συνεπώς δεν είναι να αναλάβουν μια εργασία εγκυκλοπαιδικού χαρακτήρα, συσσωρεύοντας και παραθέτοντας πληροφορίες από διάφορες πηγές αλλά αυτό που επιδιώκεται είναι να εργαστούν με δημιουργικό τρόπο.

Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές/-τριες καλούνται 
• είτε να επιλύσουν με τρόπο δημιουργικό ένα πρόβλημα/ερώτημα που τους κινεί το ενδιαφέρον και το οποίο σχετίζεται με κάποιο θέμα της διδασκόμενης ύλης σε ένα ή περισσότερα μαθήματα, εμβαθύνοντας τις γνώσεις τους γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα ή/και αναπλαισιώνοντάς τες με τρόπο κριτικό, πρωτότυπο, ευρηματικό • είτε να εκφραστούν δημιουργικά, μέσα από ένα δικό τους καλλιτεχνικό έργο, εμπνεόμενοι από κάποια ενότητα που έχουν μελετήσει • είτε να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν μια κατασκευή/ένα τέχνημα, που σχετίζεται με κάποια διδακτική ενότητα. 

Οι Δημιουργικές Εργασίες αφορούν όλα τα μαθήματα Α΄ και Β΄ τάξης Ημερησίου και Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου εκτός από την Ερευνητική Εργασία, υλοποιούνται στο πλαίσιο των μαθημάτων που θα οριστούν για κάθε τμήμα με τη διαδικασία που περιγράφεται στην Ενότητα Οργάνωση, είναι ομαδικές αλλά, αν κριθεί απαραίτητο, δύναται να είναι και ατομικές.

Μορφή 
Η μορφή της εργασίας μπορεί να ποικίλει π.χ. σύνταξη συνεχούς ή πολυτροπικού κειμένου, παρουσίαση με χρήση προσχεδιασμένου προφορικού λόγου και αξιοποίηση λογισμικού παρουσίασης, δημιουργία είτε καλλιτεχνικού έργου (λογοτεχνικό/μουσικό/εικαστικό έργο, θεατρικό δρώμενο, γελοιογραφία, κόμικ, κινούμενο σχέδιο, ταινία μικρού μήκους, ψηφιακή αφήγηση…) είτε άλλης κατασκευής (μακέτα, τέχνημα με χρήση της τεχνολογίας…), πραγματοποίηση κοινωνικής, οικολογικής, πολιτισμικής παρέμβασης.

Θέματα και Θεματικοί Πυλώνες 
Τα προτεινόμενα θέματα (βαθμός δυσκολίας και απαιτήσεις) πρέπει να είναι ανάλογα του διατιθέμενου χρόνου (λαμβάνοντας υπόψη ότι οι Δ.Ε. πρέπει να υλοποιηθούν εντός του σχολείου) και των ενδιαφερόντων και των δυνατοτήτων των μαθητών/-τριών. Τα θέματα των Δημιουργικών Εργασιών καλό είναι να προκύπτουν ως αποτέλεσμα συζήτησης ανάμεσα στους/στις εκπαιδευτικούς και στους/στις μαθητές/-τριες του τμήματος, ώστε να ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα και στις προσλαμβάνουσες παραστάσεις τους, να τους κινούν την περιέργεια και να τους παρακινούν σε δράση. Κάθε Δ.Ε. αναφέρεται και υλοποιείται σε ένα συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο, ενώ είναι δυνατόν να καλύπτει και άλλο ή άλλα, προσλαμβάνοντας έτσι διαθεματικό-διεπιστημονικό χαρακτήρα. 
Ειδικότερα, προκειμένου να διευκολυνθεί η πρακτική εφαρμογή της διαδικασίας κατανομής των Δ.Ε. που περιγράφεται στη συνέχεια, τα θέματα των Δ.Ε. εντάσσονται στους ακόλουθους δύο Θεματικούς Πυλώνες: 
Θεματικός Πυλώνας Ι - Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Κοινωνικές Επιστήμες και Καλλιτεχνική Παιδεία, 
Θεματικός Πυλώνας ΙΙ - Φυσικές Επιστήμες, Μαθηματικά, Πληροφορική και Φυσική Αγωγή.

Οργάνωση

Αριθμός Δημιουργικών Εργασιών ανά μαθητή/-τρια και ανά εκπαιδευτικό 
Οι μαθητές/-τριες της Α΄ και της Β΄ τάξης Ημερήσιου και Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου εκπονούν υποχρεωτικά τουλάχιστον δύο (2) Δημιουργικές Εργασίες και τουλάχιστον μία σε κάθε Θεματικό Πυλώνα.

Κάθε εκπαιδευτικός που διδάσκει σε κάποια/ες από τις τάξεις αυτές σχεδιάζει, συντονίζει και παρακολουθεί μέχρι την ολοκλήρωσή τους τις Δημιουργικές Εργασίες τουλάχιστον ενός τμήματος σε ένα γνωστικό αντικείμενο. Στην περίπτωση εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε περισσότερα του ενός σχολείου, αναλαμβάνουν τις Δ.Ε. τμήματος του σχολείου όπου έχουν τις περισσότερες διδακτικές ώρες ή του σχολείου που το χρειάζεται περισσότερο, μετά από συνεννόηση μεταξύ Διευθυντών/-ντριών των σχολείων.

Προετοιμασία υλοποίησης των Δ.Ε. 
Ο Σύλλογος Διδασκόντων στην αρχή της σχολικής χρονιάς ορίζει έναν εκπαιδευτικό ως Υπεύθυνο/-η της διαδικασίας κατανομής των Δημιουργικών Εργασιών. Στην περίπτωση σχολικών μονάδων με περισσότερα από τέσσερα εμπλεκόμενα τμήματα οι Υπεύθυνοι/ες μπορεί να είναι δύο.

Ο Υπεύθυνος/η της διαδικασίας κατανομής ενθαρρύνει και διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών για την κατανομή τμημάτων και μαθημάτων. Κάθε εκπαιδευτικός τελικά δηλώνει στον/στην Υπεύθυνο/-η της διαδικασίας με σειρά προτίμησης τα μαθήματα και τα τμήματα στα οποία επιθυμεί να αναλάβει την καθοδήγηση και υποστήριξη της εκπόνησης των Δημιουργικών Εργασιών. Επίσης, προσδιορίζει την περίοδο υλοποίησης, που μπορεί να εκτείνεται σε ένα από τα δύο τετράμηνα ή και στα δύο. 

Επισημαίνεται ότι οι Δημιουργικές Εργασίες υλοποιούνται σε χρόνο που ορίζουν οι εκπαιδευτικοί. Ειδικά αν πρόκειται για Δ.Ε. που έχουν στόχο τη διερεύνηση ερωτήματος (όχι την παραγωγή κάποιου καλλιτεχνικού έργου ή κάποιας κατασκευής), προτείνεται να υλοποιηθούν αφού έχουν προσεγγιστεί αρκετές διδακτικές ενότητες στο μάθημα, ώστε να είναι περισσότερα τα πιθανά ερωτήματα που θα μπορούν να επεξεργαστούν οι μαθητές/-τριες.

Οι Υπεύθυνοι/ες της διαδικασίας εκπόνησης καταθέτουν εισήγηση στον Σύλλογο Διδασκόντων όσον αφορά τον προγραμματισμό ανά τμήμα και ανά εκπαιδευτικό, σεβόμενοι τους περιορισμούς για τον αριθμό και τους θεματικούς πυλώνες των Δ.Ε. ανά τμήμα και καταβάλλοντας προσπάθεια να ληφθούν υπόψη οι προτιμήσεις των εκπαιδευτικών ανά τμήμα και ανά μάθημα. Η τελική διευθέτηση της κατανομής των Δ.Ε. στους εκπαιδευτικούς ανά τμήμα εναπόκειται στον Σύλλογο των Διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας. Ο Σύλλογος μπορεί να αναθεωρήσει τον σχεδιασμό, αν προκύψει κάποια αλλαγή των δεδομένων ή αν το κρίνει για κάποιο λόγο σκόπιμο.

Διαδικασία Επιλογής Θεμάτων 
Οι εκπαιδευτικοί προτείνουν στο τμήμα θέματα (με βάση τις διδακτικές ενότητες που θα έχει επεξεργαστεί μέχρι την ημερομηνία που έχει προγραμματιστεί να εκκινήσει η εκπόνηση των Δ.Ε.) και συζητούν παραλλαγές των θεμάτων ή άλλες ιδέες που καταθέτουν οι μαθητές/-τριες. Καλό είναι κάθε ομάδα να ασχοληθεί με διαφορετικό θέμα ή διαφορετικό υποθέμα ενός κοινού θέματος, ώστε κατά την παρουσίαση των Δ.Ε. να διατηρηθεί το ενδιαφέρον της ολομέλειας του τμήματος. Είναι όμως δυνατόν και όλες οι ομάδες να ασχοληθούν με ένα θέμα, εφόσον αυτό επιδέχεται πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις ή/και λύσεις. Στην περίπτωση περισσότερων θεμάτων ο/η εκπαιδευτικός διαμορφώνει την τελική λίστα και οι μαθητές/-τριες δηλώνουν με σειρά προτίμησης τα θέματα με τα οποία θέλουν να ασχοληθούν, ώστε ο/η εκπαιδευτικός να τους μοιράσει σε ομάδες 3-5 ατόμων. 

Στη συνέχεια οι εκπαιδευτικοί ενημερώνουν τους/τις μαθητές/-τριες για τα κριτήρια αξιολόγησης της δουλειάς τους και καθοδηγούν τις ομάδες τόσο για τον σχεδιασμό όσο και για την υλοποίηση των βημάτων που πρέπει να ακολουθήσουν. 

Διάρκεια υλοποίησης των ΔΕ 
Η διάρκεια υλοποίησης των Δ.Ε. για τα μονόωρα μαθήματα ενδείκνυται να είναι από 3 έως 4 διδακτικές ώρες, ενώ για τα δίωρα, τρίωρα κτλ. από 5 έως 8. Σε περίπτωση «συνδυαστικών» Δημιουργικών Εργασιών (π.χ. Δ.Ε. που αναφέρονται σε περισσότερα από ένα μαθήματα, τα οποία διδάσκονται από τον/την ίδιο/α ή διαφορετικούς/ές εκπαιδευτικούς και ανήκουν στον ίδιο ή ακόμα καλύτερα σε διαφορετικούς Θεματικούς Πυλώνες), ο χρόνος υλοποίησής τους μπορεί να αυξηθεί αναλόγως του αριθμού των εμπλεκόμενων μαθημάτων, με προϋπόθεση να τηρείται η αναλογία ωρών που θα διατίθενται σε κάθε μάθημα. 
Η διαδικασία της εκπόνησης των Δ.Ε. πραγματοποιείται εντός του ωρολογίου προγράμματος του μαθήματος σε χρονικό διάστημα τριών έως επτά εβδομάδων (π.χ. 1 ώρα κάθε εβδομάδα για έξι εβδομάδες, 3 δίωρα σε τρεις διαδοχικές εβδομάδες, 3 δίωρα σε έξι εβδομάδες). Καλό είναι η χρονική απόσταση από τη μια διδακτική ώρα στην επόμενη να είναι περιορισμένη, ώστε να μη χάνεται η επαφή των μαθητών/-τριών με την προβληματική/συλλογιστική που έχουν αναπτύξει για την επεξεργασία του θέματος. Τέλος, ενθαρρύνεται η πρόβλεψη «διώρων» στο ωρολόγιο πρόγραμμα, για να διευκολυνθεί η διαδικασία εκπόνησης των Δ.Ε. 

Εκπόνηση 
Οι Δημιουργικές Εργασίες εκπονούνται στο πλαίσιο των διδακτικών ωρών που προβλέπονται, εκτός αν ο σχεδιασμός τους απαιτεί και χρήση εξωσχολικού χρόνου. Κάθε εκπαιδευτικός καθοδηγεί και υποστηρίζει όλες τις ομάδες εργασίας των μαθητών/-τριών του τμήματος που έχει αναλάβει.

Η υλοποίηση των Δ.Ε. γίνεται σε τρεις φάσεις: α) σχεδιασμός, β) υλοποίηση και γ) παρουσίαση. Η διάρκεια κάθε φάσης προσδιορίζεται από τον/την εκπαιδευτικό. 
Σε περίπτωση που η εργασία αφορά τη δημιουργία καλλιτεχνικού έργου ή άλλης κατασκευής, ο σχεδιασμός προσαρμόζεται κατά περίπτωση. Αν πρόκειται για διερεύνηση κάποιου ερωτήματος, ο/η εκπαιδευτικός προμηθεύει την ομάδα με κάποιο αρχικό υλικό και αν είναι αναγκαίο, η ομάδα συλλέγει επιπλέον υλικό είτε εντός είτε εκτός σχολείου (με βιβλιογραφική ή διαδικτυακή έρευνα, ερωτηματολόγια ή συνεντεύξεις, διεξαγωγή πειράματος, μετρήσεις στον χώρο, επίσκεψη σε μουσείο, φωτογράφιση αντικειμένων κ.ά.).

Οι Δ.Ε. παρουσιάζονται εντός του τμήματος, ώστε να λάβουν οι ομάδες ανατροφοδότηση τόσο από τον/την εκπαιδευτικό, όσο και από τους/τις συμμαθητές/-τριες. Είναι δυνατόν όμως η παρουσίαση να επεκταθεί στη συνέχεια και στο σύνολο του σχολείου (με τη μορφή έκθεσης εικαστικών έργων ή κατασκευών, παράστασης θεατρικών δρώμενων, προβολής ταινιών μικρού μήκους κτλ.). Οι Δ.Ε. είναι δυνατόν επίσης να δημοσιεύονται (σε περίληψη ή σε πλήρη μορφή) είτε στο έντυπο ή ηλεκτρονικό μαθητικό περιοδικό είτε στην ιστοσελίδα του σχολείου ή να δημοσιοποιούνται με όποιον άλλο τρόπο κρίνει πρόσφορο ο Σύλλογος Διδασκόντων/-ουσών, υπό την προϋπόθεση ότι συναινούν σε αυτό όλοι οι κηδεμόνες των συντακτών/δημιουργών κάθε εργασίας.

Αξιολόγηση 
Οι Δημιουργικές Εργασίες αξιολογούνται από τον/την εκπαιδευτικό και συνεκτιμώνται στην αξιολόγηση της επίδοσης του/της μαθητή/-τριας στο αντίστοιχο μάθημα για το τετράμηνο κατά το οποίο κατατίθενται. Αν μία Δημιουργική Εργασία καλύπτει και άλλο/α μάθημα/μαθήματα η εργασία λαμβάνεται υπόψη κατά την αξιολόγηση του/της μαθητή/-τριας και στα μαθήματα αυτά. Αν πρόκειται για μαθήματα που δεν διδάσκονται από τον ίδιο/α εκπαιδευτικό, η Δ.Ε. αξιολογείται μετά από συνεργασία των οικείων διδασκόντων/-ουσών. Εάν πρόκειται για συλλογική εργασία, αυτή λαμβάνεται υπόψη το ίδιο για όλους τους/τις μαθητές/τριες που συμμετείχαν σε αυτή, ωστόσο δύναται να υπάρξει και διαφοροποίηση κατά την κρίση του/της διδάσκοντα/-ουσας, αν υπήρξε εμφανώς διαφορετική η συμβολή κάποιων μελών της ομάδας στο τελικό αποτέλεσμα.

Η αξιολόγηση της Δ.Ε. γίνεται περιγραφικά με κλίμακες διαβαθμισμένων κριτηρίων, οι γενικές αρχές των οποίων καθώς και ένα δείγμα τους περιλαμβάνεται στο Συνοπτικό θεωρητικό πλαίσιο για τις Δημιουργικές Εργασίες, που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ (http://www.iep.edu.gr/el/component/k2/content/37-synthetikes-ergasies), στις σελ. 15-17 και 20-25. Το παράδειγμα διαβαθμισμένων κριτηρίων που περιλαμβάνεται στο «Συνοπτικό θεωρητικό πλαίσιο" είναι ενδεικτικό, αναφέρεται σε ομαδική εργασία που έχει τη μορφή διερεύνησης ερωτήματος και υπηρετεί την αναγκαιότητα της παρώθησης των μαθητών/-τριών προς τη βέλτιστη διαμόρφωση της παραδοτέας εργασίας τους. Για τις Δ.Ε. που δεν ανήκουν στην κατηγορία της διερεύνησης ερωτήματος μπορούν να αξιοποιηθούν τα σημεία 1-4 και 10 του παραδείγματος. Προφανώς ανάλογα με το είδος της δημιουργικής εργασίας (απάντηση/λύση σε ερώτημα/πρόβλημα, ή μουσικό/εικαστικό/λογοτεχνικό έργο ή κατασκευή κτλ.) οι εκπαιδευτικοί επιλέγουν τα κατάλληλα διαβαθμισμένα κριτήρια.. Σημειώνεται ότι στην ιστοθέση του ΙΕΠ «http://www.iep.edu.gr/el/component/k2/content/37-synthetikes-ergasies», εκτός από το Συνοπτικό θεωρητικό πλαίσιο για τις Δημιουργικές Εργασίες, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και προτάσεις κριτηρίων αποτίμησης των ΔΕ και ορισμένα παραδείγματα σχεδίων και θεμάτων Δ.Ε., έχουν αναρτηθεί και Ενδεικτικές διευθύνσεις διαδικτύου που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην επιλογή και διαμόρφωση υποστηρικτικού υλικού κατά την εκπόνηση των Δημιουργικών Εργασιών (http://www.iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kykl os/Genika/2017-09-01_endeiktiko_psifiako_yliko.pdf) 

Αξιολόγηση της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας του προγράμματος Γενικής Παιδείας στη Β΄ Ημερήσιου ΓΕΛ και στη Γ΄ Εσπερινού ΓΕΛ. 

Μετά από σχετική εισήγηση του ΙΕΠ προωθείται τροποποίηση της εξέτασης της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας του προγράμματος Γενικής Παιδείας στις προαγωγικές του Μαΐου-Ιουνίου για τη Β΄ Ημερησίου και τη Γ΄ Εσπερινού ΓΕΛ.: 
Για την εξέταση στο μάθημ
τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου δίνεται στους/στις μαθητές/-τριες, σε φωτοαντίγραφο, απόσπασμα διδαγμένου από το πρωτότυπο κειμένου 12-20 στίχων, με νοηματική συνοχή και τους ζητoύνται τα εξής:

α) Μετάφραση στη Νέα Ελληνική ενός τμήματός του που αποτελείται από οκτώ έως δέκα (8-10) στίχους.

β) Απάντηση σε δύο (2) ερωτήσεις ερμηνευτικές, που μπορεί να αναφέρονται σε ιδέες, αξίες, προβλήματα και επιχειρήματα, στη στάση, στο ήθος ή στον χαρακτήρα των προσώπων, στο ιστορικό, κοινωνικό, πολιτικό, πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής της συγγραφής του έργου, στη συσχέτιση του υπό εξέταση κειμένου με γραμματολογικά στοιχεία που περιλαμβάνονται στη διδακτέα ύλη του μαθήματος. Οι δύο (2) ερωτήσεις αυτές αναφέρονται στο δοθέν από το πρωτότυπο απόσπασμα.

γ) Απάντηση σε μία (1) ερώτηση που ζητεί τη σύγκριση του εξεταζόμενου κειμένου με παράλληλο κείμενο σε νεοελληνικό λόγο, διδαγμένο (από τα μεταφρασμένα κείμενα των οποίων έχει γίνει σχετική επεξεργασία κατά τη διδακτική διαδικασία) ή αδίδακτο που επιλέγεται από τον/τη διδάσκοντα/-ουσα. Για τις απαιτήσεις της σύγκρισης δίνεται στους/στις μαθητές/-τριες σε φωτοαντίγραφο το εν λόγω κείμενο.

δ) Απάντηση σε δύο (2) ερωτήσεις επί του δοθέντος από το πρωτότυπο διδαγμένου κειμένου (που είναι δυνατόν να αναλύονται σε δύο ισοδύναμα βαθμολογικώς υποερωτήματα) από τις οποίες: 
i. μία (1) ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική που αναφέρεται στην παραγωγή και σύνθεση λέξεων της Αρχαίας Ελληνικής, σε ομόρριζες λέξεις, σε απλές ή σύνθετες, στη συσχέτιση λέξεων της Αρχαίας και της Νέας Ελληνικής, στη διατήρηση ή στην αλλαγή της σημασίας τους, σε συνώνυμα και αντώνυμα, κ.λπ. και 
ii. μία (1) ερώτηση αποκλειστικά υφολογικού χαρακτήρα (εκφραστικά σχήματα, αισθητικά θέματα, λεξικογραμματικά φαινόμενα), προκειμένου να αναδειχθεί η λειτουργία συγκεκριμένων εκφραστικών επιλογών του συγγραφέα.

Η μετάφραση βαθμολογείται με τριάντα (30) μονάδες, οι δύο ερμηνευτικές ερωτήσεις που αναφέρονται στο πρωτότυπο δοθέν απόσπασμα βαθμολογούνται με δεκαπέντε (15) μονάδες η καθεμιά, η ερώτηση σύγκρισης του εξεταζόμενου με παράλληλο κείμενο βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες και τέλος καθεμιά από τις ερωτήσεις υπό τα στοιχεία δ)i και δ)ii με δεκαπέντε (15) μονάδες. 

Αξιολόγηση μαθημάτων στη Γ΄ Ημερησίου ΓΕΛ και στη Δ΄ Εσπερινού ΓΕΛ και απολυτήριες εξετάσεις. 

Για την έγκαιρη και απρόσκοπτη ολοκλήρωση της διδασκαλίας στο Γενικό Λύκειο, για τη βελτίωση της ποιότητάς της, καθώς και για την καλύτερη προετοιμασία των μαθητών της τελευταίας τάξης για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές εξετάσεις είναι αναγκαία η αύξηση του διδακτικού χρόνου και στο Γενικό Λύκειο, όπως έχει ήδη πραγματοποιηθεί στο Γυμνάσιο. Η αύξηση αυτή όμως προσέκρουε μέχρι τώρα στο γεγονός ότι η τελευταία τάξη του Γενικού Λυκείου έπρεπε να ξεκινήσει τις απολυτήριες εξετάσεις πολύ νωρίς, πριν από τα μέσα Μαΐου, ώστε να είναι εφικτό να ολοκληρωθούν και οι απολυτήριες και οι Πανελλαδικές εξετάσεις εντός του Ιουνίου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να περιορίζεται ο διδακτικός χρόνος και για τις Α΄ και Β΄ τάξεις του ΓΕΛ. Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα και μετά από σχετική εισήγηση του ΙΕΠ, επίκειται η εξής τροποποίηση του τρόπου αξιολόγησης των μαθητών/τριών της Γ΄ τάξης ημερήσιου ΓΕ.Λ. και της Δ΄ τάξης εσπερινού ΓΕ.Λ.: 

Στις απολυτήριες εξετάσεις οι μαθητές/τριες εξετάζονται στα εξής μαθήματα: α) Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία (συνεξετάζονται σε τρίωρη εξέταση ως κλάδοι του μαθήματος Νέα Ελληνικά), β) Μαθηματικά, γ) Ιστορία, δ) Βιολογία. Στα συγκεκριμένα μαθήματα προβλέπεται υποχρεωτικό ωριαίο διαγώνισμα μόνο στο 1ο τετράμηνο. Ο βαθμός του απολυτηρίου σε αυτά τα μαθήματα αποτελεί τον μέσο όρο τριών βαθμών, αυτών του 1ου τετραμήνου, του 2ου τετραμήνου και της απολυτήριας εξέτασης. Στα υπόλοιπα μαθήματα της τελευταίας τάξης του ΓΕ.Λ. πλην της Φυσικής Αγωγής προβλέπεται υποχρεωτικό ωριαίο διαγώνισμα και στο 1ο και στο 2ο τετράμηνο. Ο βαθμός του απολυτηρίου σε αυτά τα μαθήματα αποτελεί τον μέσο όρο δύο βαθμών, αυτών του 1ου και του 2ου τετραμήνου. 

Όσον αφορά τους δύο κλάδους των Νέων Ελληνικών, προωθείται η εξής νέα διαδικασία εξέτασης: 
Οι δύο κλάδοι των Νέων Ελληνικών (Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία) εξετάζονται την ίδια μέρα και η συνολική διάρκεια της εξέτασης είναι τρεις ώρες. Τα θέματα δίνονται και οι απαντήσεις αναπτύσσονται σε ξεχωριστό φύλλο για καθέναν από τους δύο κλάδους και αποδίδεται διακριτός βαθμός για καθέναν από αυτούς.

Ειδικότερα στον κλάδο της Νεοελληνικής Γλώσσας 
Δίνεται ένα μη λογοτεχνικό κείμενο, μη διδαγμένο, το οποίο μπορεί να είναι δημοσιογραφικό κείμενο ή επιστημονικό ή πληροφοριακό άρθρο, συνέντευξη, κριτική, ομιλία, επιστολή, επιφυλλίδα ή δοκίμιο. Το κείμενο μπορεί να συνοδεύεται από σύντομο εισαγωγικό σημείωμα χωρίς ερμηνευτικά σχόλια. Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να απαντήσουν σε τρεις (3) δραστηριότητες από τις οποίες α) μία (1) αφορά στην κατανόηση του κειμένου, μπορεί να διαιρείται σε δύο ερωτήματα (βλ. παρακάτω) και βαθμολογείται με 25 μονάδες (σε περίπτωση δύο ερωτημάτων η βαθμολογία επιμερίζεται ανάλογα με τη βαρύτητά τους) β) μία (1) αφορά στην προσέγγιση της δομής και της γλώσσας του κειμένου, μπορεί να διαιρείται σε έως και τρία (3) ερωτήματα και βαθμολογείται με 25 μονάδες (σε περίπτωση δύο ή τριών ερωτημάτων η βαθμολογία επιμερίζεται ανάλογα με τη βαρύτητά τους) γ) μία (1) αφορά στην ερμηνεία-παραγωγή λόγου και βαθμολογείται με 50 μονάδες. 

Με την πρώτη δραστηριότητα ελέγχεται η ικανότητα των μαθητών/-τριών i. να εντοπίζουν και να παρουσιάζουν κάποια από τα παρακάτω στοιχεία: τις πληροφορίες που περιέχονται στο κείμενο, τις βασικές ιδέες και τα επιχειρήματα του συγγραφέα, το πρόβλημα που θέτει, τις θέσεις που υποστηρίζει, τη σχέση του βασικού μηνύματος του κειμένου με τις περιστάσεις επικοινωνίας και τον σκοπό για τον οποίο γράφτηκε, καθώς και με τους τρόπους και τα μέσα πειθούς που αξιοποιούνται στο κείμενο (με ποικίλες ερωτήσεις ανοικτού και κλειστού τύπου) ή/και ii. να αποδίδουν περιληπτικά και να πυκνώνουν το νόημα μέρους του κειμένου ή ολόκληρου του κειμένου, λαμβάνοντας υπόψη συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο. 

Με τη δεύτερη δραστηριότητα, ελέγχεται η ικανότητα των μαθητών /-τριών i. είτε να αναγνωρίζουν τη βασική δομή του κειμένου ή τη δομή και τον τρόπο ανάπτυξης μιας παραγράφου ii. είτε να εντοπίζουν τις διαρθρωτικές λέξεις /φράσεις που βοηθούν στη συνοχή και νοηματική αλληλουχία του κειμένου iii. είτε να αποδίδουν με πλαγιότιτλους το νόημα των παραγράφων ή ενοτήτων του κειμένου iv. είτε να μετασχηματίζουν λέξεις ή φράσεις αλλάζοντας τη γραμματική μορφή, τη σύνταξη, το λεξιλόγιο (συνώνυμα ή συνώνυμες φράσεις, αντώνυμα, παράγωγα, σύνθετα κ.λπ.), τα σημεία στίξης, σύμφωνα με συγκεκριμένες περιστάσεις επικοινωνίας, και να σχολιάζουν το επικοινωνιακό αποτέλεσμα v. είτε να ερμηνεύουν λέξεις ή φράσεις του κειμένου με βάση τα κειμενικά συμφραζόμενα και το επικοινωνιακό πλαίσιο. 

Στην τρίτη δραστηριότητα ζητείται από τους/τις μαθητές/-τριες να συντάξουν δικό τους κείμενο, ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο σε συνάρτηση με το κείμενο αναφοράς, στο οποίο κρίνουν ή σχολιάζουν σημεία του κειμένου, ανασκευάζουν θέσεις του ή αναπτύσσουν τεκμηριωμένα προσωπικές απόψεις. Το κείμενο των μαθητών/-τριών αναπτύσσεται με τη μορφή κειμένου επιχειρηματολογίας (δημόσια ομιλία, επιστολή, άρθρο) και έχει έκταση 300-350 λέξεις. 

Ειδικότερα στον κλάδο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας 
Δίνεται λογοτεχνικό κείμενο, διδαγμένο ή αδίδακτο, (ποίημα ή διήγημα ή απόσπασμα από μυθιστόρημα ή θεατρικό έργο), το οποίο συνοδεύεται από τρεις (3) δραστηριότητες, από τις οποίες : 
α) Η πρώτη αφορά στην ανάγνωση - κατανόηση του κειμένου, μπορεί να αναπτύσσεται σε δύο (2) ερωτήματα ίδιας βαρύτητας περίπου και βαθμολογείται με 30 μονάδες. 
β) Η δεύτερη αφορά στην προσέγγιση της γλώσσας του κειμένου, μπορεί να αναπτύσσεται σε μέχρι 3 ερωτήματα και βαθμολογείται με 30 μονάδες (σε περίπτωση δύο ή τριών ερωτημάτων, η βαθμολογία επιμερίζεται ανάλογα με τη βαρύτητά τους). 

Η τρίτη αφορά στην ερμηνεία και στην παραγωγή λόγου σε ένα θέμα αναγνωστικής ανταπόκρισης ή δημιουργικού μετασχηματισμού και βαθμολογείται με 40 μονάδες.

Με την πρώτη δραστηριότητα ελέγχεται (με ποικίλες ερωτήσεις ανοικτού και κλειστού τύπου) η ικανότητα των μαθητών/μαθητριών i. είτε να εντοπίζουν στο κείμενο πληροφορίες όπως πρόσωπα, χώρο, χρόνο, κοινωνικό πλαίσιο δράσης των προσώπων, γεγονότα /αίτια που κατευθύνουν τη δράση των αφηγηματικών ηρώων, βασικά θέματα, ιδέες, προβληματισμούς που θέτει το κείμενο, αξίες που προβάλλει, τεκμηριώνοντας την άποψή τους με στοιχεία του κειμένου ii. είτε να αναλύουν κάποιον από τους χαρακτήρες με βάση τα δεδομένα του κειμένου iii. είτε να επισημαίνουν τα σύμβολα, τις φωνές, τις σιωπές σε ένα ποιητικό ή θεατρικό κείμενο και να παρουσιάζουν με δικά τους λόγια το νόημα που τους δίνουν. Από τα δύο ερωτήματα στα οποία μπορεί να αναπτύσσεται η συγκεκριμένη δραστηριότητα (που πρέπει να ελέγχουν διαφορετικές ικανότητες), μόνο το ένα μπορεί να είναι ερώτηση ανοικτού τύπου και η απάντηση στην ερώτηση ανοικτού τύπου μπορεί να κυμαίνεται από 50 έως 60 λέξεις.

Με τη δεύτερη δραστηριότητα, ελέγχεται (με ερωτήσεις ποικίλων τύπων) η ικανότητα των μαθητών/μαθητριών i. είτε να αναγνωρίζουν τα βασικά σημεία οργάνωσης της αφηγηματικής πλοκής ή της ποιητικής γραφής ii. είτε να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο συγκεκριμένους δείκτες που δίνονται (αφηγηματικούς τρόπους, αφηγηματικές τεχνικές, ρηματικά πρόσωπα κ.ά.) και να ερμηνεύουν τη λειτουργία τους ως προς το νόημα iii. είτε να αναγνωρίζουν εκφραστικά μέσα – τρόπους (μεταφορές, παρομοιώσεις, επαναλήψεις, αντιθέσεις, εικόνες κ.λπ.) και τη λειτουργία τους ως προς το νόημα του κειμένου. 

Με την τρίτη δραστηριότητα, ζητείται από τους μαθητές /-τριες να αξιολογήσουν ιδέες, αξίες, στάσεις, συμπεριφορές που αναδεικνύονται στο κείμενο με βάση είτε τα κειμενικά συμφραζόμενα είτε τα ιστορικά και ιδεολογικά συμφραζόμενα της εποχής παραγωγής του έργου (εφόσον τους δίνονται σχετικές πληροφορίες), να τις συγκρίνουν με αυτές του σήμερα ή να τις συσχετίσουν με προσωπικές εμπειρίες, βιώματα, συναισθήματα. Η έκταση του κειμένου των μαθητών/-τριών κυμαίνεται από 100 έως 150 λέξεις.

 

Πηγή:dikaiologitika.gr

Περισσότερα Άρθρα...

Τελευταίες ειδήσεις