Απαντήσεις σε συχνά ερωτήματα μετά και την σημερινή δημοσίευση της απόφασης του υπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ (Β'4315/ 28.9.2018) της υπουργικής απόφασης «Ρυθμίσεις θεμάτων περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και τη μεταφορά κεφαλαίων») για τη νέα «χαλάρωση» των capital controls δίνει η Ελληνική Ένωση Τραπεζών.

Ακολουθούν οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις:

1. Τι ισχύει με τις αναλήψεις μετρητών;

Από την 1η Οκτωβρίου 2018 επιτρέπονται χωρίς περιορισμό ποσού, οι κάθε μορφής αναλήψεις μετρητών από κατάστημα ή από ATM από τις τράπεζες στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των αναλήψεων με χρήση πιστωτικών και προπληρωμένων καρτών που έχουν εκδοθεί από πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα.

2. Επιτρέπεται η ανάληψη μετρητών σε ξένο νόμισμα από τραπεζικό κατάστημα;

ΝΑΙ, χωρίς περιορισμό ποσού από την 1η Οκτωβρίου 2018.

3. Μπορώ να χρησιμοποιήσω τη χρεωστική, πιστωτική και προπληρωμένη μου κάρτα για αναλήψεις μετρητών στο εξωτερικό;

ΝΑΙ, από την 1η Οκτωβρίου 2018 επιτρέπονται οι κάθε μορφής αναλήψεις μετρητών στο εξωτερικό, με χρεωστικές, πιστωτικές και προπληρωμένες κάρτες που έχουν εκδοθεί από τράπεζες που λειτουργούν στην Ελλάδα, έως του ποσού των ευρώ πέντε χιλιάδων (5.000) ή του ισόποσου σε ξένο νόμισμα, ανά ημερολογιακό μήνα, ανά καταθέτη (Customer ID), ανά τράπεζα.

4. Επιτρέπεται η κατάθεση επιταγής;

ΝΑΙ, επιτρέπεται η κατάθεση τραπεζικών και ιδιωτικών σε πίστωση τραπεζικού λογαριασμού. Από την 1η Οκτωβρίου 2018 επιτρέπεται η εξόφληση επιταγών με μετρητά.

5. Μπορώ να χρησιμοποιήσω την πιστωτική, χρεωστική ή/και προπληρωμένη μου κάρτα για να κάνω αγορές στην Ελλάδα;

ΝΑΙ. Οι πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες μπορούν να χρησιμοποιούνται κανονικά για αγορές αγαθών και υπηρεσιών εντός Ελλάδος, μέχρι το όριο που προβλέπει η σύμβασή σας με την τράπεζα, εφόσον οι επιχειρήσεις από τις οποίες γίνεται η αγορά των αγαθών ή υπηρεσιών εκκαθαρίζουν τις συναλλαγές καρτών σε λογαριασμό που τηρούν σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα.

Αντίθετα, εάν οι επιχειρήσεις που λειτουργούν στην Ελλάδα έχουν εγκαταστήσει τερματικό αποδοχής καρτών πληρωμών (POS) από τράπεζα του εξωτερικού, και η εκκαθάριση των συναλλαγών καρτών γίνεται σε λογαριασμό που τηρούν σε τράπεζα του εξωτερικού, οι πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες που έχουν εκδοθεί από τράπεζες και ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος που λειτουργούν στην Ελλάδα, απαγορεύεται να χρησιμοποιούνται, εκτός εάν δοθεί ειδική προς το σκοπό αυτό άδεια από την Επιτροπή Εγκρίσεως Τραπεζικών Συναλλαγών.

6. Μπορώ να χρησιμοποιήσω την πιστωτική, χρεωστική ή/και προπληρωμένη μου κάρτα για να κάνω αγορές στο εξωτερικό ή από το internet;

ΝΑΙ, εφόσον βρίσκεστε στο εξωτερικό μπορείτε να χρησιμοποιείτε τις κάρτες σας για αγορές αγαθών και υπηρεσιών:

* μέχρι το όριο που προβλέπει η σύμβασή σας με την τράπεζα, και

* εντός του ορίου ποσού το οποίο εγκρίνεται για κάθε τράπεζα ή ίδρυμα ηλεκτρονικού χρήματος ξεχωριστά, από την Επιτροπή Εγκρίσεως Τραπεζικών Συναλλαγών.

Για αγορές από το internet μπορείτε να χρησιμοποιείτε τις κάρτες σας, μέχρι το όριο που προβλέπει η σύμβασή σας με την τράπεζα, χωρίς περιορισμούς εφόσον τα ηλεκτρονικά καταστήματα εκκαθαρίζουν τις συναλλαγές καρτών σε λογαριασμό που τηρούν σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα

Εφόσον τα ηλεκτρονικά καταστήματα εκκαθαρίζουν τις συναλλαγές καρτών σε λογαριασμό που τηρούν σε τράπεζα του εξωτερικού, μπορείτε να χρησιμοποιείτε τις κάρτες σας:

* μέχρι το όριο που προβλέπει η σύμβασή σας με την τράπεζα, και

* εντός του ορίου ποσού το οποίο εγκρίνεται για κάθε τράπεζα ξεχωριστά από την Επιτροπή Εγκρίσεως Τραπεζικών Συναλλαγών.

Ωστόσο, δεν επιτρέπονται οι ακόλουθες οκτώ (8) γενικές κατηγορίες συναλλαγών μέσω internet, εφόσον τα ηλεκτρονικά καταστήματα εκκαθαρίζουν τις συναλλαγές καρτών σε λογαριασμό που τηρούν σε τράπεζα του εξωτερικού:

α) Μεταφορές χρημάτων στο εξωτερικό.

β) Αγορά έργων τέχνης και δημοπρασίες.

γ) Συναλλαγές με εταιρείες στοιχηματισμού και τυχερά παιχνίδια.

δ) Αγορές σε κοσμηματοπωλεία.

ε) Γενικοί κωδικοί στους οποίους εντοπίζεται πλειοψηφία συναλλαγών που αφορούν σε πορνογραφικό υλικό.

ζ) Προσωπικές υπηρεσίες (συνοδοί και ραντεβού).

η) Πληρωμές σε φιλανθρωπικές οργανώσεις.

θ) Αγορές υπηρεσιών εστίασης.

7. Μπορώ να ανοίξω νέο λογαριασμό ή να προσθέσω συνδικαιούχο σε υφιστάμενο καταθετικό λογαριασμό μου;

ΝΑΙ, επιτρέπεται το άνοιγμα λογαριασμού και η προσθήκη συνδικαιούχου σε υφιστάμενο λογαριασμό σε πιστωτικό ίδρυμα, ανεξαρτήτως της δημιουργίας νέου κωδικού πελάτη (Customer ID).

8. Μπορώ να εξοφλήσω πρόωρα το δάνειό μου;

ΝΑΙ, η πρόωρη, μερική ή ολική, εξόφληση δανείου σε πιστωτικό ίδρυμα επιτρέπεται.

9. Μπορώ να ζητήσω την πρόωρη λήξη της προθεσμιακής μου κατάθεσης;

ΝΑΙ, η πρόωρη, μερική ή πλήρης, λήξη των προθεσμιακών καταθέσεων επιτρέπεται.

10. Είμαι επιχείρηση που επιθυμεί να αρχίσει να δέχεται συναλλαγές με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες. Μπορώ να το κάνω;

ΝΑΙ, εφόσον καταρτίσετε σύμβαση με τράπεζα, ίδρυμα πληρωμών ή/και ίδρυμα ηλεκτρονικού χρήματος που λειτουργεί στην Ελλάδα. Σε αυτήν την περίπτωση, επιτρέπεται το άνοιγμα νέου λογαριασμού για την εκκαθάριση συναλλαγών καρτών με βάση τη νέα αυτή σύμβαση.

Αντίθετα, δεν επιτρέπεται η κατάρτιση συμβάσεων αποδοχής συναλλαγών με κάρτες πληρωμών, εφόσον η εκκαθάρισή τους πραγματοποιείται με πίστωση λογαριασμού σας, ο οποίος τηρείται σε τράπεζα, ίδρυμα πληρωμών ή/και ίδρυμα ηλεκτρονικού χρήματος εκτός Ελλάδος.

11. Είμαι επιχείρηση που δέχεται συναλλαγές με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες. Πότε θα πιστώνεται ο λογαριασμός μου;

Η εκκαθάριση των συναλλαγών με κάρτες πληρωμών, ελληνικών και ξένων, θα γίνεται με πίστωση του λογαριασμού της επιχείρησής σας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη σχετική σύμβαση.

12. Μπορώ ως επιχείρηση που έχει τοποθετήσει POS να αρνηθώ συναλλαγές με κάρτες;

ΟΧΙ, διότι στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως ισχύει, προβλέπεται ότι όποιος αρνείται την πληρωμή με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες, τιμωρείται με βαρύτατα πρόστιμα ή/και φυλάκιση, κατά τις διατάξεις:

* των άρθρων 288 παρ. 1 και 452 του Ποινικού Κώδικα,

* του άρθρου 13α του ν. 2251/1994 (Α΄ 191),

* του άρθρου 18 α ν. 146/1914 (Α΄ 21), και

* του άρθρου 19 ν. 4177/2013 (Α΄ 173), όπως ισχύουν.

13. Οι πιστωτικές, χρεωστικές ή/και προπληρωμένες κάρτες αλλοδαπών τραπεζών χρησιμοποιούνται κανονικά;

Πιστωτικές, χρεωστικές ή/και προπληρωμένες κάρτες αλλοδαπών τραπεζών εφόσον έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό, χρησιμοποιούνται, τόσο για αγορές αγαθών και υπηρεσιών, όσο και για αναλήψεις μετρητών χωρίς περιορισμούς, εντός των ορίων της σύμβασής σας με την εκδότρια τράπεζα.

14. Μπορούν να γίνονται μεταφορές κεφαλαίων από το εξωτερικό;

ΝΑΙ. Η μεταφορά κεφαλαίων από λογαριασμούς που τηρούνται σε αλλοδαπή τράπεζα, σε λογαριασμό που τηρείται σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα, επιτρέπονται.

15. Επιτρέπεται η μεταφορά μετρητών εκτός Ελλάδος;

Επιτρέπεται η μεταφορά χαρτονομισμάτων σε ευρώ ή και σε ξένο νόμισμα έως του ποσού των δέκα χιλιάδων ευρώ (10.000) ή του ισόποσου σε ξένο νόμισμα ανά φυσικό πρόσωπο και ανά ταξίδι στο εξωτερικό. Από τον περιορισμό των 10.000 ευρώ εξαιρούνται οι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού. Επίσης, εξαιρούνται από τον περιορισμό και εξουσιοδοτημένα πρόσωπα των ναυτιλιακών εταιρειών για τις ανάγκες του πλοίου («cash-to master») έως του ποσού των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ ημερησίως ως ανώτατο όριο, με την προσκόμιση δικαιολογητικών στην αρμόδια τελωνειακή αρχή. Τα δικαιολογητικά αυτά έχουν οριστεί με απόφαση της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών.

16. Οι μεταφορές κεφαλαίων στο εξωτερικό επιτρέπονται;

ΟΧΙ, εκτός αν εντάσσονται στις εξαιρέσεις που επεξεργάζονται σε καθημερινή βάση

α) οι Ειδικές Υποεπιτροπές των τραπεζών, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην Απόφαση αριθμ. 26/15.11.2017 (ΦΕΚ Β΄ 4050) και

β) η Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως ισχύει.

Επίσης επιτρέπονται, χωρίς να απαιτείται έγκριση από τις Ειδικές Υποεπιτροπές των τραπεζών ή την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών:

* η αποδοχή και εκτέλεση εντολών μεταφοράς κεφαλαίων προς το εξωτερικό από τράπεζες, έως του ποσού των ευρώ τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ανά κωδικό πελάτη (Customer ID) και ανά ημερολογιακό δίμηνο από 1η Ιουλίου 2018 και εφεξής, μέχρι μηνιαίου ορίου σε ευρώ για το σύνολο των τραπεζών που λειτουργούν στην Ελλάδα και αποδέχονται καταθέσεις, το οποίο ορίζει και κατανέμει ανά τράπεζα η Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών,

* συναλλαγές νομικών προσώπων ή επιτηδευματιών προς το εξωτερικό στο πλαίσιο των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων, που δεν υπερβαίνουν τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ η καθεμία, ανά ημέρα, ανά πελάτη, κατόπιν προσκόμισης των σχετικών τιμολογίων και λοιπών παραστατικών και δικαιολογητικών, τα οποία θα συνοδεύονται υποχρεωτικά από υπεύθυνη δήλωση με την οποία τα ανωτέρω πρόσωπα δηλώνουν ότι τα ως άνω προσκομισθέντα έγγραφα είναι γνήσια και δεν έχουν προσκομισθεί σε άλλη τράπεζα. Οι εν λόγω συναλλαγές θα διεκπεραιώνονται απευθείας από το δίκτυο των καταστημάτων των τραπεζών, με πίστωση του λογαριασμού του αντισυμβαλλομένου και θα υπολογίζονται εντός του εβδομαδιαίου ορίου που ορίζεται από την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών για κάθε τράπεζα,

* συναλλαγές φυσικών προσώπων που επιβάλλονται από σοβαρούς λόγους υγείας ή εξαιρετικούς κοινωνικούς λόγους και αφορούν εκτέλεση πληρωμών προς το εξωτερικό, ή ανάληψη μετρητών, με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών στην τράπεζα, από τα οποία αποδεικνύεται η συνδρομή των σχετικών προϋποθέσεων και με μηνιαίο όριο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ ανά φυσικό πρόσωπο (με μία ή περισσότερες συναλλαγές) στο σύνολο των τραπεζών που λειτουργούν στην Ελλάδα. Τα προαναφερόμενα αιτήματα θα συνοδεύονται υποχρεωτικά από υπεύθυνη δήλωση, με την οποία τα προαναφερόμενα φυσικά πρόσωπα δηλώνουν ότι τα ως άνω προσκομισθέντα έγγραφα είναι γνήσια και δεν έχουν προσκομισθεί σε άλλη τράπεζα.

Οι ως άνω επιτρεπόμενες συναλλαγές θα διεκπεραιώνονται απευθείας από το δίκτυο των καταστημάτων των τραπεζών.

17. Τι γίνεται με τις συναλλαγές πληρωμών για εμπορικούς σκοπούς στο εξωτερικό (πληρωμή εισαγωγών);

Για την ισχύουσα, από 27 Νοεμβρίου 2017, διαδικασία υποβολής και έγκρισης αιτημάτων μεταφοράς κεφαλαίων στο εξωτερικό από νομικά πρόσωπα και επιτηδευματίες στο πλαίσιο των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων βλέπε αναλυτικά την Απόφαση υπ' αριθμ. 26/15.11.2017 (ΦΕΚ Β΄ 4050) της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών.

18. Πώς γίνεται η πληρωμή νοσηλίων και ιατρικών εξόδων;

Η πληρωμή νοσηλίων και ιατρικών εξόδων γίνεται χωρίς τον περιορισμό έγκρισης από την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

* προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών στην τράπεζα μέσω της οποίας διενεργείται η συναλλαγή, και

* μεταφορά του σχετικού χρηματικού ποσού κάλυψης νοσηλίων και ιατρικών εξόδων με πίστωση σε τραπεζικό λογαριασμό του νοσηλευτικού ιδρύματος και όχι σε λογαριασμό του ίδιου του δικαιούχου.

Επίσης, επιτρέπεται η ανάληψη από τραπεζικό λογαριασμό και η μεταφορά στο εξωτερικό, μετρητών μέγιστου εφάπαξ ποσού δυο χιλιάδων (2.000) ευρώ, ή του ισόποσου αυτού σε ξένο νόμισμα για ένα συνοδό προσώπου που μεταβαίνει στο εξωτερικό για νοσηλεία, υπό την προϋπόθεση της έγγραφης τεκμηρίωσης του σκοπού της μετάβασης.

19. Πώς γίνεται η πληρωμή διδάκτρων σε εκπαιδευτικό ίδρυμα του εξωτερικού;

Η πληρωμή διδάκτρων γίνεται χωρίς τον περιορισμό έγκρισης από την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

* προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών στην τράπεζα μέσω της οποίας διενεργείται η συναλλαγή, και

* μεταφορά του σχετικού χρηματικού ποσού με πίστωση σε τραπεζικό λογαριασμό του εκπαιδευτικού ιδρύματος και όχι σε λογαριασμό του ίδιου του δικαιούχου.

Επίσης, επιτρέπεται η μεταφορά μέγιστου ποσού πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ ή του ισόποσου αυτού σε ξένο νόμισμα, ανά ημερολογιακό τρίμηνο, συνολικά, για έξοδα διαμονής και διαβίωσης φοιτητών που σπουδάζουν στο εξωτερικό ή συμμετέχουν σε προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών. Η πληρωμή συντελείται υποχρεωτικά σε λογαριασμό που τηρείται στο εξωτερικό, με δικαιούχο τον φοιτητή.

Ωστόσο, στις περιπτώσεις που τα ανωτέρω ποσά πιστώνονται απευθείας σε λογαριασμούς φοιτητικής εστίας ή εκμισθωτή κατοικίας φοιτητή, με την προσκόμιση μισθωτήριου συμβολαίου ή άλλων σχετικών δικαιολογητικών, τότε επιτρέπεται η μεταφορά μέγιστου ποσού οκτώ χιλιάδων ευρώ (8.000) ή του ισόποσου αυτού σε ξένο νόμισμα, ανά ημερολογιακό τρίμηνο.

20. Ποσά που πιστώνονται στον τραπεζικό μου λογαριασμό από το εξωτερικό μπορούν να μεταφερθούν εκ νέου στο εξωτερικό;

ΝΑΙ, στο σύνολό τους. Επίσης, επιτρέπεται η ανάληψή τους σε μετρητά. Η σχετική τεκμηρίωση της συναλλαγής εισροής κεφαλαίων από το εξωτερικό και της εκ νέου εκροής αυτών στο εξωτερικό, είναι ευθύνη της τράπεζας και πρέπει να είναι πλήρης.

Επιτρέπεται επίσης, η μεταφορά κεφαλαίων εκτός Ελλάδος από ίδρυμα, για αγορά χρηματοπιστωτικών μέσων, κατά την έννοια του άρθρου 5 του ν. 3606/2007, όπως ισχύει, του εξωτερικού, εφόσον:

* ο τραπεζικός λογαριασμός του δικαιούχου, από τον οποίο πραγματοποιείται η μεταφορά, ή

* ο λογαριασμός πελατείας που τηρεί ο παρέχων τις επενδυτικές υπηρεσίες σε ίδρυμα από τον οποίο πραγματοποιείται η μεταφορά για λογαριασμό του δικαιούχου,

έχει πιστωθεί μετά την έναρξη της τραπεζικής αργίας της 28ης Ιουνίου 2015, με κεφάλαια που προέρχονται από έμβασμα εξωτερικού, περιλαμβανομένων των περιπτώσεων μεταφοράς πιστώσεως λόγω πωλήσεως, εξαγοράς ή εξόφλησης χρηματοπιστωτικών μέσων του εξωτερικού ή εισπράξεως χρηματικών διανομών που σχετίζονται με τα ως άνω χρηματοπιστωτικά μέσα. Στις παραπάνω περιπτώσεις που επιτρέπεται η μεταφορά κεφαλαίων εκτός Ελλάδος, επιτρέπεται η μεταφορά των σχετικών κεφαλαίων και για την απόκτηση μεριδίων ΟΣΕΚΑ του ν. 4099/2012.

21. Επιτρέπεται η καταβολή χρηματικής απαίτησης κατασχεθείσας εις χείρας τράπεζας σε μετρητά;

ΟΧΙ, σε περίπτωση κατάσχεσης χρηματικής απαίτησης εις χείρας τράπεζας, της Τράπεζας της Ελλάδος ή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων ως τρίτου, το ποσό, είτε καταβάλλεται με έκδοση επιταγής, είτε πιστώνεται υποχρεωτικά σε τραπεζικό λογαριασμό του κατασχόντος, που τηρείται στην ίδια ή σε άλλη τράπεζα.

22. Επιτρέπεται η πληρωμή βάσει εγγυητικών επιστολών;

ΝΑΙ.

23. Επιτρέπεται η χορήγηση νέων χρηματοδοτήσεων;

ΝΑΙ, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις που τίθενται από την κείμενη νομοθεσία και την επιχειρηματική πολιτική της τράπεζας.

24. Επιτρέπεται η αποπληρωμή / εξόφληση ανοιχτών δανείων και ορίων;

ΝΑΙ, επιτρέπεται σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις της σχετικής σύμβασής σας με την τράπεζά σας.

25. Πληρωμές μισθοδοσίας στο εξωτερικό για εργαζόμενους επιτρέπονται;

ΟΧΙ, εφόσον ο λογαριασμός που χρεώνεται για την πληρωμή μισθοδοσίας τηρείται σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα και οι λογαριασμοί που πιστώνονται τηρούνται σε τράπεζες του εξωτερικού. Από τον περιορισμό εξαιρούνται οι εργαζόμενοι σε διπλωματικές αποστολές, μόνιμες αντιπροσωπείες ή άλλες υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου. Επίσης, οι εργαζόμενοι σε διπλωματικές αποστολές, μόνιμες αντιπροσωπείες ή άλλες υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου στο εξωτερικό, οι οποίοι τηρούν λογαριασμούς μισθοδοσίας σε τράπεζα που εδρεύει και λειτουργεί στην Ελλάδα, επιτρέπεται να μεταφέρουν το ισόποσο της μισθοδοσίας τους σε λογαριασμό τους στο εξωτερικό, αποδεικνύοντας εγγράφως την ιδιότητά τους.

26. Πληρωμές συντάξεων στο εξωτερικό για συνταξιούχους επιτρέπονται;

ΝΑΙ, επιτρέπονται οι πληρωμές συντάξεων και προνοιακών επιδομάτων πάσης φύσεως στο εξωτερικό, από φορείς κοινωνικής ασφάλισης που διέπονται από το ελληνικό δίκαιο, με πίστωση λογαριασμού που τηρείται σε τράπεζα που εδρεύει και λειτουργεί εκτός Ελλάδος, στις εξής περιπτώσεις: (α) αν πριν από την έναρξη της τραπεζικής αργίας, η οποία κηρύχθηκε με την από 28 Ιουνίου 2015 ΠΝΠ (Α' 65), ο δικαιούχος της σύνταξης ή του προνοιακού επιδόματος λάμβανε με τον ανωτέρω τρόπο τη σύνταξή του ή το προνοιακό επίδομα, ή αν είχε αποδεδειγμένα υποβάλει έως τότε τη σχετική αίτηση για τη χορήγησή τους, καθώς και (β) αν του απονέμεται για πρώτη φορά σύνταξη μετά τις 22/07/2016 εφόσον στην τελευταία περίπτωση ο δικαιούχος αποδεικνύει ότι είναι κάτοικος εξωτερικού τουλάχιστον κατά την τελευταία διετία.

27. Ανάληψη μετρητών από τα μέλη των διπλωματικών αποστολών και των έμμισθων προξενικών αρχών επιτρέπονται;

Επιτρέπεται η χωρίς περιορισμό ποσού ανάληψη μετρητών, καθώς και η αποστολή εμβασμάτων στο εξωτερικό, έως του ποσού των 5.000 ευρώ μηνιαίως από έναν ανά δικαιούχο, τραπεζικό λογαριασμό, από τα μέλη των διπλωματικών αποστολών και των έμμισθων προξενικών αρχών, καθώς και από τους υπαλλήλους των αναφερόμενων στην παρ. 16 του άρθρου πρώτου της από 18/7/2015 ΠΝΠ διεθνών και ευρωπαϊκών οργανισμών, οι οποίοι εξομοιώνονται με τα μέλη των διπλωματικών αποστολών, κατόπιν επίδειξης της ειδικής ταυτότητας που τους εκδίδει το υπουργείο Εξωτερικών.

28. Μπορώ να ενεργοποιήσω αδρανή λογαριασμό;

Ναι, αφού από 14 Νοεμβρίου 2017 έπαψε να ισχύει η αναστολή της προθεσμίας των άρθρων 7 και 8 του ν. 4151/2013 (Α΄ 103).

29. Μπορώ να μεταφέρω στο εξωτερικό κέρδη και μερίσματα από επενδύσεις μου στην Ελλάδα;

ΝΑΙ, εφόσον τα κεφάλαια για την επένδυση στην Ελλάδα έχουν μεταφερθεί από την αλλοδαπή, με έμβασμα σε λογαριασμό του επενδυτή/δικαιούχου που τηρείται σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα.

Η σχετική τεκμηρίωση της συναλλαγής εισροής κεφαλαίων από την αλλοδαπή και εκροής των κερδών και μερισμάτων προς την αλλοδαπή, ανήκει στην ευθύνη του πιστωτικού ιδρύματος και πρέπει να είναι πλήρης.

Πηγή: dikaiologitika.gr

Εγγύτερα στην αφετηρία θα βρίσκεται από τον Σεπτέμβριο η επένδυση ύψους 50 εκατ. ευρώ, που σχεδιάζει Ελληνοαμερικανός επενδυτής στην Ασπροβάλτα, με στόχο την κατασκευή πεντάστερου ξενοδοχείου και θεματικού πάρκου σε έκταση 60 στρεμμάτων του δήμου Βόλβης. Η επένδυση θα υλοποιηθεί σε τρία ακίνητα, συνολικής έκτασης 57 στρεμμάτων, στην ανατολική είσοδο της Ασπροβάλτας, που είναι ιδιοκτησίας του δήμου Βόλβης.

Παράλληλα, μέσα στον ίδιο μήνα, εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμος και ο πλήρης φάκελος για την αξιοποίηση του project της λουτρόπολης Νέας Απολλωνίας, ενός έργου που κόστισε 24 εκατ. ευρώ και δεν λειτούργησε ποτέ από το 2000. Τα παραπάνω επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Βόλβης, οικονομολόγος Διαμαντής Λιάμας.

"Εντός του Σεπτεμβρίου, το πιο πιθανόν στις αρχές του, πρόκειται να υπογραφεί το συμφωνητικό με τον Ελληνοαμερικανό επιχειρηματία, η εταιρεία του οποίου εδρεύει στην Καλαμάτα, για την υλοποίηση του project 50 εκατ. ευρώ, σε έκταση 60 στρεμμάτων του δήμου Βόλβης στην Ασπροβάλτα" επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Λιάμας.

Η ανάδειξη του προαναφερόμενου επενδυτή έγινε μετά από ανοιχτό διαγωνισμό τον Μάιο και η συμφωνία με τον Δήμο Βόλβης αφορά -μεταξύ άλλων- σε πολυετή μίσθωση της δημοτικής έκτασης, αλλά και στην ανάληψη δέσμευσης από τον επιχειρηματία -σύμφωνα με τον κ. Λιάμα- ότι το 80% από το σύνολο των θέσεων εργασίας, που σε πρώτη φάση θα είναι 150, θα καλυφθούν από ανθρώπους που κατοικούν στον δήμο.

Σε αναζήτηση επενδυτή για τη λειτουργία της λουτρόπολης στη Νέα Απολλωνία

Με έτοιμη την οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας για τη λουτρόπολη Νέας Απολλωνίας, "εντός του Σεπτεμβρίου πιστεύω θα έχουμε καταρτίσει τον πλήρη φάκελο που θα μπορεί να εξετάσει ο οποιοσδήποτε υποψήφιος επενδυτής, που θα θελήσει να τρέξει την επένδυση" τόνισε ο δήμαρχος Βόλβης, προσθέτοντας ότι για την επαναλειτουργία της "εκτιμούμε ότι θα απαιτηθεί επένδυση ύψους 8-10 εκατ. ευρώ, ώστε να γίνει πλήρης ανακαίνιση και να προσφέρονται πεντάστερες υπηρεσίες, υψηλού επιπέδου".

Με την κατάρτιση του φακέλου, "θα ξεκινήσουμε το κυνήγι για επενδυτές", είπε χαρακτηριστικά ο κ. Λιάμας.

Υπενθυμίζεται ότι η ανέγερση της λουτρόπολης της Νέας Απολλωνίας ξεκίνησε το 1992 και στη σημερινή της μορφή έφτασε περίπου στο 2000. Η επένδυση, που ανήλθε στα 24 εκατ. ευρώ, αφορούσε στην ανέγερση νέας λουτρόπολης στον δήμο, εξοπλισμένης με 230 κλίνες και μεγάλες πισίνες.

www.voria.gr

Οι λύσεις αυτές μέχρι στιγμής τουλάχιστον προάγονται μεμονωμένα και κατά περίπτωση. Θεωρείται ωστόσο περίπου βέβαιο πως θα αρχίσουν να αφορούν όλο και περισσότερες περιπτώσεις.

Τιτλοποιήσεις επιλεγμένων τμημάτων του χαρτοφυλακίου NPLs των τραπεζών με τη διάθεση των ομολογιών αυτής της τιτλοποίησης στην αγορά, αποτελεί μία από τις έξυπνες αυτές λύσεις. Με τον παραπάνω τρόπο θα επιταχυνθεί η μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (Non Performing Exposures - NPEs), χωρίς να απολεσθεί για την τράπεζα η προσδοκώμενη ανάκαμψη της αξίας των εξασφαλίσεων.

Για το τμήμα των δανείων που κρίνεται εξυπηρετούμενο, θα εκδοθεί ένα πρώτης εξασφάλισης (senior ή super senior) ομόλογο, οι ομολογίες του οποίου θα διατίθενται σε επενδυτές. Για το τμήμα που εμφανίζει προοπτικές να καταστεί εξυπηρετούμενο, θα εκδοθούν μέτριας εξασφάλισης ομολογίες, που ανάλογα με την περίπτωση θα αγοραστούν είτε από τον επενδυτή, είτε από την τράπεζα. Τέλος, η τράπεζα προτείνεται να αγοράσει τις ομολογίες που θα έχουν τις χαμηλότερες εξασφαλίσεις (junior ομόλογο).

Το χρηματοοικονομικό εργαλείο του διαχωρισμού υποθηκών (split mortgages), το οποίο χρησιμοποιείται ήδη στην Ιρλανδία πρότεινε έως μέσο μείωσης των «κόκκινων» δανείων στις ελληνικές τράπεζες ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (SSM).
Το κύριο χαρακτηριστικό του συγκριμένου εργαλείου είναι ότι το αρχικό κεφάλαιο ενός μη εξυπηρετούμενου δανείου αναδιαρθρώνεται «σπάζοντας» ώστε τελικώς να δημιουργηθεί ένα βιώσιμο δάνειο (το βασικό δάνειο) που υπόκειται σε τακτικές αποπληρωμές και ένα «αποθηκευμένο» δάνειο (δευτερογενές) η εξυπηρέτηση του οποίου παγώνει. Αν ο οφειλέτης καταστεί εκ νέου φερέγγυος και αφού αποπληρώσει το βασικό δάνειο θα μπορέσει ίσως να αποπληρώσει τμήμα και του δεύτερου δανείου.
Με τις λύσεις αυτές και τις πωλήσεις εκτιμάται πως οι τράπεζες θα μπορέσουν να αποκτήσουν υγιέστερα χαρτοφυλάκια που είναι και το τελικό ζητούμενο.


dikaiologitika.gr

H αντίστροφη μέτρηση για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων έχει αρχίσει, ενώ σήμερα λήγει η προθεσμία που έχουν οι τράπεζες για να αποστείλουν στη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) όλες τις συναλλαγές που διενήργησαν οι φορολογούμενοι στη διάρκεια του 2017, μέσω πλαστικού χρήματος ή ευρύτερα μέσω ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής.

Πρόκειται για τα στοιχεία, με βάση τα οποία θα «χτισθεί» το αφορολόγητο ποσό εισοδήματος για τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και του αγρότες που ισοδυναμεί με έκπτωση φόρου 1.900- 2.100 ευρώ. Σημειώνεται ότι από τα εισοδήματα του 2017 για πρώτη φορά το αφορολόγητο ποσό εισοδήματος συνδέθηκε υποχρεωτικά με συναλλαγές μόνο με τη χρήση καρτών ή άλλων μορφών πλαστικού χρήματος.

Στην εγκύκλιο προβλέπεται ότι ειδικά για τις συναλλαγές του φορολογικού έτους 2017, οι πάροχοι υποχρεούνται να αποστείλουν άπαξ, τα στοιχεία των συναλλαγών για το έτος 2017, συγκεντρωτικά, ανά Α.Φ.Μ., μέχρι τις 2 Απριλίου 2018, πέραν της υποχρέωσης που ήδη υπάρχει για αποστολή των συγκεκριμένων στοιχείων σε μηνιαία βάση έως τις 20 του επομένου μηνός από το μήνα διενέργειας των συναλλαγών.

Τα τραπεζικά ιδρύματα αποστέλλουν συγκεντρωτικά, ανά ΑΦΜ, τόσο πληρωμές οι οποίες έγιναν με μεταφορά πιστώσεων και άμεση χρέωση σε πίστωση επαγγελματικών λογαριασμών όσο και συναλλαγές με χρήση χρεωστικών, πιστωτικών και προπληρωμένων καρτών με εξαίρεση τις εταιρικές. Ειδικότερα:

  1. 1. Μεταφορές πίστωσης και άμεσες χρεώσεις σε πίστωση επαγγελματικών λογαριασμών (ΕΛ).

Ο πάροχος δημιουργεί συγκεντρωτικές εγγραφές μεταφοράς πιστώσεων και άμεσων χρεώσεων, με τα ακόλουθα κριτήρια:

* Συναλλαγές με βάση την ημερομηνία εκκαθάρισης για το μήνα αναφοράς, καθώς και την ημερομηνία οφειλής για τις μεταφορές πίστωσης.

* Συναλλαγές που αφορούν ηλεκτρονικές πληρωμές, συμπεριλαμβανομένων πληρωμών με ηλεκτρονικό χρήμα για αγορά αγαθών και υπηρεσιών σε πίστωση ενεργών λογαριασμών πληρωμών που περιλαμβάνονται και δηλώνονται στην εφαρμογή Επαγγελματικών Λογαριασμών (ΕΛ).

* Συναλλαγές με βάση την κατηγορία ΕΛ.

Σε κάθε περίπτωση οι περιλαμβανόμενες συναλλαγές αφορούν και αναφέρονται στον ΑΦΜ του δικαιούχου του λογαριασμού πληρωμών χρέωσης και όχι στους τυχόν συν-δικαιούχους κάθε λογαριασμού πληρωμών.

2 Συναλλαγές με χρήση καρτών (χρεωστικών, πιστωτικών και προπληρωμένων) εξαιρουμένων των εταιρικών.

Σημειώνεται ότι το ελάχιστο ποσό των e-αποδείξεων που θα έπρεπε να είχαν συγκεντρώσει πέρυσι οι φορολογούμενοι ανάλογα με το εισόδημά τους προσδιορίζεται με την εξής προοδευτική κλίμακα:

- 10% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ,

- 15% για εισόδημα από 10.000,01 έως 30.000 ευρώ και

- 20% για εισόδημα από 30.000,01 και άνω με το ανώτατο ποσό που θα πρέπει να συγκεντρώσει ο φορολογούμενος να ανέρχεται στις 30.000 ευρώ.

Στην περίπτωση συζύγων με κοινό τραπεζικό λογαριασμό, όπου ο ένας φορολογούμενος δικαιούται αφορολόγητο (π.χ. μισθωτός) και ο έτερος δεν δικαιούται (π.χ. ελεύθερος επαγγελματίας), ο δικαιούχος αφορολογήτου μπορεί να χρησιμοποιήσει το σύνολο των ηλεκτρονικών πληρωμών του κοινού λογαριασμού για το χτίσιμο του αφορολογήτου.

Αν δεν καλύπτεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό, τότε ο φόρος εισοδήματος που θα κληθούν να πληρώσουν φέτος προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή 22%.

Ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του φορολογούμενου η έκπτωση φόρου διαμορφώνεται ως εξής:

- 1.900 ευρώ χωρίς προστατευόμενα τέκνα.

- 1.950 ευρώ για φορολογούμενους με 1 προστατευόμενο τέκνο.

- 2.000 ευρώ για φορολογούμενους με 2 προστατευόμενα τέκνα.

- 2.100 ευρώ για φορολογούμενους με 3 ή περισσότερα προστατευόμενα τέκνα.

Σημειώνεται ότι μισθωτοί και συνταξιούχοι 70 ετών και άνω, τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση, οι φορολογικοί κάτοικοι της ΕΕ ή του Ε.Ο.Χ. που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα και φορολογούνται με την κλίμακα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, εξαιρούνται από την υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικού χρήματος. Ωστόσο, θα πρέπει να έχουν συγκεντρώσεις αποδείξεις για τις αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών και να δηλώσουν το ποσό των δαπανών με αποδείξεις στον κωδικό 049-050 του Ε1.

Το πρόβλημα με τα ανεπιτήρητα αγροτικά-παραγωγικά ζώα επιχειρεί να λύσει το νομοσχέδιο «Ρυθμίσεις για την ίδρυση και λειτουργία κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων», το οποίο είναι σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τη Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου.

Το σχετικό άρθρο προβλέπει ότι «οι Περιφέρειες της χώρας, με τη συνδρομή των οικείων Δήμων, υποχρεούνται να μεριμνούν για την περισυλλογή, μεταφορά, φύλαξη, διατροφή και διατήρηση των ανεπιτήρητων αγροτικών ζώων, μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την καθ’ οιοδήποτε τρόπο εκποίηση ή σφαγή ή επιστροφή στον ιδιοκτήτη τους. Με απόφαση του Περιφερειάρχη, ύστερα από διαβούλευση με τους οικείους Δήμους, καθορίζεται το πλαίσιο συνδρομής των Δήμων (προσωπικό, χώροι φύλαξης, διαχείριση, συλλογή, μεταφορά κλπ)».

Σε εφαρμογή του σχετικού άρθρου οι Περιφέρειες ιδρύουν και λειτουργούν, σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας, μία η περισσότερες κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, επιτρεπομένης της συνεργασίας με άλλα νομικά ή φυσικά πρόσωπα, σε ιδιόκτητους ή μισθωμένους ή παραχωρούμενους από το Δημόσιο ή από ιδιώτες χώρους.

Με απόφαση του Περιφερειάρχη συγκροτούνται συνεργεία ή ανατίθεται σε συνεργεία η περισυλλογή των ανεπιτήρητων αγροτικών ζώων.

Τα εν λόγω συνεργεία αποτελούνται από άτομα έμπειρα στο χειρισμό των αγροτικών ζώων και κατά τη διάρκεια της περισυλλογής επιβλέπονται από τις οικείες περιφερειακές κτηνιατρικές αρχές σε ότι αφορά τον έλεγχο τήρησης των κανόνων προστασίας των ζώων. Όλα τα ανεπιτήρητα αγροτικά ζώα περισυλλέγονται, οδηγούνται στις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις και βρίσκονται υπό κτηνιατρική παρακολούθηση κατά την παραμονή τους εκεί.

Μετά την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας συντάσσεται «πρακτικό περισυλλογής ανεπιτήρητων αγροτικών ζώων» που υπογράφεται από τον υπεύθυνο του συνεργείου και στο οποίο καταγράφονται κατ’ ελάχιστον η ημερομηνία περισυλλογής, το είδος των ζώων που περισυλλέγονται, ο αριθμός και ο ατομικός κωδικός αριθμός αναγνώρισης των ζώων που φέρουν σήμανση, ο αριθμός των ζώων που δεν φέρουν σήμανση, η περιοχή απ’ όπου τα ζώα περισυλλέχθηκαν, ο τρόπος περισυλλογής και μεταφοράς των ζώων και η εκμετάλλευση προορισμού των περισυλλεχθέντων ζώων.

Τα ανεπιτήρητα αγροτικά ζώα περιέρχονται στην ιδιοκτησία της Περιφέρειας, εφόσον, μετά την παρέλευση 10 (δέκα) ημερολογιακών ημερών από την περισυλλογή τους, ο κάτοχός τους δεν αιτηθεί την επιστροφή τους.

Σύμφωνα με όσα προβλέπονται, στον κάτοχο του ανεπιτήρητου παραγωγικού ζώου, ο οποίος ταυτοποιείται από το σύστημα σήμανσης και καταγραφής, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο, ύψους εξήντα ευρώ ανά ζώο για τα αιγοπρόβατα, τριακόσια εξήντα ευρώ ανά ζώο για τα βοοειδή, εκατόν ογδόντα ευρώ ανά ζώο για τους χοίρους και οκτακόσια (800) ευρώ ανά ζώο για τα Ιπποειδή.

Αντίστοιχα, στον κάτοχο μη σημασμένου ανεπιτήρητου αγροτικού ζώου επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο, ύψους εκατό (100) ευρώ ανά ζώο για τα αιγοπρόβατα και πεντακόσια (500) ευρώ ανά ζώο για τα βοοειδή, τρακόσια (300) ευρώ ανά ζώο για τους χοίρους και χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ ανά ζώο για τα Ιπποειδή.

dasarxeio.com

Οι δικαιούχοι του Επιδόματος Παιδιού 2018, οι οποίοι θα έχουν υποβάλλει την φετινή δήλωση φορολογίας εισοδήματος (έντυπο Ε1), θα μπορούν να υποβάλλουν και την αίτηση Α21 στην πλατφόρμα την οποία αναπτύσσει η ΗΔΙΚΑ ΑΕ, με τη χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του δικαιούχου στο TAXISnet.

Η εξάντληση του τρίτου 10ημέρου του Μαίου κρίθηκε απαραίτητη προκειμένου η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα να είναι επαρκώς δοκιμασμένη και απολύτως διαλειτουργική με άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες και ηλεκτρονικά μητρώα του κράτους, όπως για παράδειγμα του Υπουργείου Εσωτερικών και του Υπουργείου Παιδείας, με τα οποία θα αλληλεπιδρά, ώστε να μειώνει την γραφειοκρατία και τον απαιτούμενο χρόνο επεξεργασίας της αίτησης.

Υπενθυμίζεται πως η πληρωμή της Β΄ δόσης 2018 θα πραγματοποιηθεί στα τέλη Ιουνίου, δηλαδή στις 25 – 27 Ιουνίου σε όλους όσοι θα έχουν υποβάλει την αίτηση του νέου Α21 έως και την 20η Ιουνίου 2018 και θα δικαιούνται το επίδομα βάσει των εξαρτώμενων τέκνων και του εισοδήματος που είχαν το 2017 (σύμφωνα με την φετινή φορολογική δήλωση).

Οι τεχνικές δυνατότητες της νέας πλατφόρμας εγγυώνται πως το σύνολο των δικαιούχων που επιθυμούν να υποβάλλουν αίτηση Α21, μετά την υποβολή της φορολογικής τους δήλωσης και πριν την πληρωμή της Β΄ δόσης 2018, θα έχουν την δυνατότητα να το κάνουν. Αυτονόητο είναι πως η πλατφόρμα θα παραμείνει διαθέσιμη στους δικαιούχους που επιθυμούν να υποβάλλουν φορολογική δήλωση και αίτηση Α21 μετά την 20η Ιουνίου. Στις 25 – 27 Ιουλίου θα ακολουθήσει η επόμενη προγραμματισμένη πληρωμή της Γ΄ δόσης.

Προκειμένου να προετοιμαστούν ειδικές κατηγορίες δικαιούχων και να ρυθμιστούν έγκαιρα οριακές περιπτώσεις, ανακοινώνονται οδηγίες προετοιμασίας για την υποβολή της νέας αίτησης Α21. 

Διαβάστε τις οδηγίες τις οδηγίες εδώ : Προετοιμασία υποβολής αίτησης Α21 έτους 2018

Μετά το Πάσχα αναμένεται ότι περίπου 6,2 εκατ. νοικοκυριά και φορολογούμενοι θα κληθούν να υποβάλουν δηλώσεις στο taxisnet για τη φορολόγηση των εισοδημάτων του 2017.

Εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι που απέκτησαν το 2017 πολύ χαμηλά εισοδήματα από περιστασιακή απασχόληση, κυρίως άνεργοι και φοιτητές θα καλούνταν να πληρώσουν το 2018 υπέρογκα ποσά φόρου εισοδήματος, εξαιτίας της φορολόγησής τους με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης.

Ωστόσο, νέα νομοθετική ρύθμιση θα παρατείνει εκείνες τις διατάξεις που επιτρέπουν τη φορολόγηση τεκμαρτών εισοδημάτων βάσει της ευνοϊκής κλίμακας φορολόγησης των εισοδημάτων από μισθούς και συντάξεις. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει αυτή τη στιγμή η ισχύουσα νομοθεσία για τη φορολογία εισοδήματος, όσοι φορολογούμενοι απέκτησαν το 2017 πολύ χαμηλού ύψους εισοδήματα από περιστασιακή απασχόληση θα πρέπει να πληρώσουν το 2018 υπέρογκα ποσά φόρου εισοδήματος, τα οποία θα υπολογιστούν με συνολικό συντελεστή φόρου 44% επί εξωπραγματικών ποσών τεκμαρτού εισοδήματος που θα τους προσδιορίσουν τα τεκμήρια διαβίωσης. Κι αυτό θα γινόταν επειδή σε όλες αυτές τις περιπτώσεις το πενιχρό πραγματικό τους εισόδημα και η προστιθέμενη σ' αυτό διαφορά φορολογητέου εισοδήματος που θα προκύψει λόγω της εφαρμογής των τεκμηρίων θα επιβαλλόταν φορολόγηση στο σύνολό τους ως εισόδημα από επιχειρηματικές δραστηριότητες με συντελεστή 22% από το πρώτο ευρώ, ο δε φόρος που θα προέκυπτε θα διπλασιαζόταν αυτόματα καθώς επ' αυτού θα επιβληθεί και προκαταβολή φόρου έναντι του επόμενου έτους, με συντελεστή 100%.

Ουσιαστικά, όσοι φορολογούμενοι το 2017 θα εμφάνιζαν στις φορολογικές δηλώσεις του 2018 πενιχρά εισοδήματα από περιστασιακή απασχόληση θα πιανόντουσαν στις παγίδες των τεκμηρίων διαβίωσης (για τις κατοικίες και τα ΙΧ αυτοκίνητα που έχουν χρησιμοποιήσει) και θα υπερφορολογούνταν επί εξωπραγματικών τεκμαρτών εισοδημάτων, με συντελεστή 22% από το πρώτο ευρώ και με προκαταβολή φόρου 100% επί του κύριου φόρου, σαν να έχουν κερδοφόρες επιχειρήσεις! Δηλαδή, όλοι αυτοί οι πολίτες θα καλούνταν να καταβάλουν φόρους που θα έχουν υπολογιστεί με τελικό φορολογικό συντελεστή 44% επί ανύπαρκτων εισοδημάτων! Έτσι, το υπουργείο Οικονομικών προωθεί την παράταση -και για το 2017- της διάταξης της παραγράφου 35 του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος με την οποία προβλέπονται τα εξής:

α) Όταν το ετήσιο δηλωθέν εισόδημα των φορολογουμένων δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ και εφόσον δεν ασκείται επιχειρηματική δραστηριότητα για την οποία απαιτείται η υποβολή δήλωση έναρξης εργασιών ή εφόσον δεν ασκείται ατομική αγροτική δραστηριότητα, τότε το δηλωθέν εισόδημα και η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων, φορολογούνται με την κλίμακα φόρου εισοδήματος των μισθωτών – συνταξιούχων, στην οποία ισχύει αφορολόγητο όριο κλιμακούμενο από 8.636 έως 9.545 ευρώ.

β) Εάν το δηλωθέν εισόδημα της προηγούμενης παραγράφου υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ, το υπερβάλλον ποσό φορολογείται με την κλίμακα της επιχειρηματικής δραστηριότητας, δηλαδή με 22%.

Αν παραταθεί η παραπάνω διάταξη και για τα εισοδήματα του τρέχοντος έτους τότε εκατοντάδες χιλιάδες περιστασιακά και ευκαιριακά απασχολούμενοι, (άνεργοι, νοικοκυρές, φοιτητές, συμμετέχοντες σε προγράμματα εργασιακής εμπειρίας κ.λπ.) οι οποίοι δεν αποκτούν εισοδήματα πάνω από 6.000 ευρώ το χρόνο από τις περιστασιακές τους απασχολήσεις και οι οποίοι βαρύνονται με τεκμήρια διαβίωσης συνολικού ύψους μέχρι 9.500 ευρώ θα φορολογηθούν το 2018 - τόσο για το πραγματικό τους εισόδημα όσο και για την προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων - με την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος των μισθωτών και των συνταξιούχων στην οποία ισχύει αφορολόγητο όριο 8.636 έως 9.545 ευρώ και έτσι δεν θα πληρώσουν καθόλου φόρο εισοδήματος.

Περισσότερα Άρθρα...

Τελευταίες ειδήσεις